KPA Pensions halvårsresultat 2010:Stark börsutveckling och höga premieflöden

KPA-gruppens premieintäkter för första halvåret 2010 är fortsatt goda, 6,2 miljarder kronor (6,3 samma period 2009). Resultatet uppgår till 2,8 (14,0) miljarder kronor och solvensen 169 (175) procent. Bolagets ekonomi är fortsatt stark.

Totalavkastningen Totalavkastningen i KPA Pensionsförsäkring AB blev 3,7 (4,2) procent. Det är främst ränteportföljen som har bidragit till vårens goda avkastning. Den svenska aktieportföljens värdetillväxt har varit i nivå med börsindex.

Snabb tillväxt

Det totala premieinflödet till KPA-gruppen är enligt förväntningarna och uppgår till 6,2 (6,3) miljarder kronor under första halvåret. Samtidigt utbetalades endast 1,0 (0,8) miljarder kronor, tack vare många unga pensionssparare och, ännu så länge, få pensionärer. Totalt har KPA Pension en miljon kunder och det förvaltade kapitalet uppgår till 76 (64) miljarder kronor.

- Vår avkastning har varit mycket god under de senaste åren. Börsutvecklingen har under våren varit stark. Även på räntesidan måste vi vara nöjda. Något sjunkande räntenivåer under våren har gett oss en god avkastning från ränteportföljen. Självfallet är vi nöjda med den starka ställning vi har inför framtiden. Vi ligger väl i nivå med jämförbara bolag på marknaden, säger Lars-Åke Vikberg, vd i KPA AB.

Stark solvens gynnar spararna

Vid halvårsskiftet uppgår solvensgraden till 169 (175) procent. Det innebär att KPA Pensionsförsäkring AB har 69 procent mer tillgångar än bolaget behöver för att betala ut den garanterade pensionen. Bolaget kan därför ha större frihet i sin placeringsstrategi och på sikt kan därför pensionsspararna få betydligt mer i återbäring än den garanterade pensionen.

Avkastningsräntan, det som kunderna får på sitt konto, under första halvåret var 3,8 procent (3,9 procent samma period 2009).

- Vår placeringsstrategi har visat sig vara lyckosam. Våra kunder får en produkt med hög avkastning, låga avgifter, etisk förvaltning och långsiktig trygghet, säger Lars-Åke Vikberg.

För mer information – se nedan:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag 76 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se