KPA Pensions nya enkät: Mindre till julklappar lika mycket till hjälporganisationer

Trenden är tydlig finanskrisen påverkar var fjärde julfirare negativt. Två av fem köper billigare eller färre julklappar. Samtidigt skänker de flesta lika mycket till hjälporganisationer, visar KPA Pensions nya enkät.

Finanskrisen gör avtryck i årets julhandel. Var fjärde drar ner på julfirandet och tomten varnar för att paketen blir färre eller billigare. Och två av fem säger att de lägger mindre på julklappar i år än i fjol. Det visar KPA Pensions julenkät Julen som kassako, spargris eller finansval pâ. Den har besvarats av 1158 personer i bolagets framtidspanel via e-post under december 2008. Däremot är en klar majoritet fortsatt generös mot hjälpbehövande. 61 procent ger lika stora bidrag till hjälporganisationer som julen 2007. Knappt 10 procent ger mer och drygt 10 procent mindre än i fjol. Finanskrisen påverkar inte alls pensionssparandet. Mer än två av tre sparar privat lika mycket som tidigare. Några procent ökar till och med sitt sparande och exakt lika många sparar mindre. Samtidigt bryts den tidigare gröna trenden något. Tre av tio uppger att de köper ekologiska/etiska klappar i år mot fyra av tio förra julen. Julmaten är en viktig del av julfirande. Här har intresset för ekologisk eller närproducerad mat avtagit något. En förklaring kan vara att det är svårt att hitta ekologisk julskinka på flera håll i landet. En av tre säger i undersökningen att de köper hälften av all julmat ekologisk/närproducerad i år medan lika många inte har bestämt sig. - Det värmer att så många bryr sig om dem som verkligen behöver vår hjälp. KPA Pension försöker att dra sitt stå till stacken. Därför samarbetar vi med Röda Korset för att bidra med kramar för de ensamma och med FN-förbundet för att röja minor, säger Lena Strand, kommunikationschef i KPA Pension. Läs mer om undersökningen: http://www.kpa.se/Mallar/Framtidspanelen/rapporter____1430.aspx För mer information kontakta: Lena Strand, kommunikationschef KPA Pension, tel 08-665 06 61 Birgitta Hammarström, presschef, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37