KPA Pensions nya enkät: Svenskarnas jul blir allt grönare

Trenden är tydlig - intresset för en ekologisk jul ökar. Två av fem har redan köpt en grön julklapp. Det visar en ny undersökning som KPA Pension har genomfört under december i år.

Svenskarnas ökande intresse för etik och miljö sätter spår i julhandeln. Samtidigt är det vanligare att köpa gröna julklappar än att önska sig det själv. Endast en av fyra säger i KPA Pensions undersökning att de önskar sig en ekologisk/etisk julklapp. I topp på denna önskelista ligger ekologiska kläder, följt av ekologisk mat och dryck först därefter kommer etiskt sparande. KPA Pension har låtit sin Framtidspanel svara på tio frågor via e-post under december 2007. Enkäten har besvarats av 1676 personer. Resultatet visar också att knappt en av tio ger bort ett etiskt sparande i år. Men trenden är tydlig etiskt sparande är framtidens julgåva. Fler än fyra av tio tror att de kommer att ge bort ett etiskt sparande inom fem år. Redan i år använder fler än två av tre ett miljövänligt transportsätt när de reser under julen. - Sedan 1998 tar vi på KPA Pension tåget på alla sträckor under 50 mil. Det har starkt bidragit till att vi kunnat halvera vårt koldioxidutsläpp. Därför kommer svenskarnas alltmer miljövänliga resvanor också att ge resultat. Naturligtvis uppskattar vi även att allt fler satsar på en grön jul. Inte minst kan ett etiskt sparande långsiktigt påverka företagen att ta ett aktivt samhällsansvar, säger Lena Strand, kommunikationschef i KPA Pension. Läs mer om undersökningen: http://www.kpa.se/Mallar/Framtidspanelen/rapporter____1430.aspx För mer information kontakta: Lena Strand, kommunikationschef KPA Pension, tel 08-665 06 61 Birgitta Hammarström, presschef, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37