Lärare i Vännäs vinner resa till Uganda

KPA Pension har utsett två vinnare av en resa till Vi-skogens planteringsprojekt i Uganda.  Lena Lindström heter en av pristagarna, lärare på mellanstadiet i Vegaskolan i Vännäs.

–Det ska bli fantastiskt givande och roligt att få åka med KPA Pension på kunskapsresan till Uganda. Här kan jag lära mer om hållbarhetsarbete i allmänhet och ert arbete och Vi-skogen i synnerhet. Det kommer att bli oerhört värdefullt för eleverna att få höra mina berättelser och sedan se bilder direkt från verkligheten, säger Lena Lindström.

I sin ansökan till varför Lena Lindström vill åka till Uganda beskriver hon bland annat sin undervisning. Där har eleverna själva fått ”uppfinna” på temat ”Hushålla med energi”. ”De har planerat, skissat, ritat och dokumenterat, funderat i grupper och sedan byggt sina uppfinningar, allt från elsmarta skolbussar till rörelsecensorer som styr belysning och värme i vår nya skola som just nu byggs.” De har också jobbat med olika kretslopp i naturen och pratat om vad de själva kan bidra med.

KPA Pensions jury motiverar sitt beslut med att Lena Lindström ”visar ett engagemang och hur det går att med de medel som finns vara kreativ och bygga kunskap för framtidens hjältar - våra barn.”

KPA Pension har sedan 1998 planterat 40 000 träd vid Victoriasjön i ett område som hotas av torka, erosion och skyfall. Därmed klimatkompenserar bolaget för de egna utsläppen och stöttar samtidigt lokalbefolkningen. Ytterligare en pristagare följer med på resan, Jessica Pettersson, läkare Varberg. Båda pristagarna reser med Eva Axelsson, hållbarhetschef KPA Pension:

–Syftet med resan är att följa upp vårt arbete med trädplanteringsprojektet Vi-skogen på plats. Dessutom vill vi involvera och engagera våra kunder i vårt hållbarhetsarbete och därför låter vi två kunder följa med på resan, säger Eva Axelsson.

Folksams jurister har bidragit till tävlingsreglernas utformning. Frågorna fokuserade på KPA Pensions hållbarhetsarbete samt att beskriva hur den egna arbetsplatsen kan bli mer hållbar. Av 800 svarande utsågs två vinnare i samarbete med Vi-skogen. Resan äger rum den 24 oktober till den 7 november 2014.

För mer information kontakta:

Eva Axelsson, hållbarhetschef KPA Pension, tel 08-665 04 34

Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-33 39 37

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 100 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se