Låt pensionspengarna jobba för mänskliga rättigheter

Varannan svensk vill att deras pensionspengar ska placeras så att de jobbar för mänskliga rättigheter. Samtidigt har 42 procent låga eller inga kunskaper om hur de egna pensionspengarna placeras. Det visar en undersökning som KPA Pension har gjort tillsammans med TNS Sifo*.

– Hela branschen måste bli bättre på att kommunicera vad det innebär att pensionsspara etiskt. Vi vet att en klar majoritet vill att deras pensionspengar placeras etiskt. Världen har kommit närmare, vi blir upprörda när människor utnyttjas – inte minst när det gäller barnarbete. Därför är det naturligt att intresset för mänskliga rättigheter är stort, säger Eva Axelsson, hållbarhetschef KPA Pension.

Högst upp på önskelistan över vad svenskarna vill att deras pengar ska jobba för är mänskliga rättigheter – det tycker 52 procent är viktigast. På andra plats, men långt efter, kommer miljöfrågor som 19 procent av de tillfrågade tycker är viktigast. Bland de anställda i kommuner och landsting prioriterar hela 58 procent mänskliga rättigheter medan 19 procent lyfter fram miljöfrågor.

– Vi förvaltar tryggt och etiskt våra kunders pensionspengar och därför arbetar vi aktivt för att företagen som vi investerar i ska ta ansvar för mänskliga rättigheter.

Under flera år har vi fört en dialog om mänskliga rättigheter med de stora företagen som vi investerar i. Nyligen agerade vi tillsammans med andra ägare mot att Stora Enso använder barnarbete i Pakistan, något som också verkar ge resultat, säger Eva Axelsson.

Samtidigt finns det positiva exempel som KPA Pension vill lyfta fram som förebilder när det gäller mänskliga rättigheter: Ericsson, Hennes & Mauritz, Ortivus, SEB och SKF. Källa: Folksams index för ansvarsfullt företagande.

– Vi vet att inte minst de här bolagen arbetar hårt för att ta ansvar för mänskliga rättigheter också i svåra länder. På vår hemsida visar vi nu alla företag som vi investerar i och vilka som vi utesluter. Och vi uppmanar andra stora ägare att tydligare redovisa sina etiska krav, säger Eva Axelsson.

* 4 244 intervjuer gjordes i TNS Sifos webbpanel fördelat på 200 per län. Resultatet har vägts så att det är representativt för Sverige. Intervjuerna genomfördes den 11-20 december 2013.

För mer information kontakta:
Eva Axelsson, hållbarhetschef KPA Pension, tel 08-665 04 34
Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 100 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se