Måste det vara så krångligt att ta ut pension? KPA Pension ger ut ny pensionsbok

Ta inte ut för mycket pension och inte för fort. Vi har en tendens att underskatta vår livslängd och vår framtida hälsa. Nu kommer handfasta råd i en ny pensionsbok av Annika Creutzer, välkänd privatekonomisk expert.

En djungel av regler, villkor och val styr våra pensioner. I dag tvingas vi själva ta ställning till hur och när pensionen ska tas ut. Redan i 50-årsåldern kan det vara dags att börja planera för att få en så bra pension som möjligt. Speciellt viktigt är detta för kvinnor som riskerar att få betydligt sämre pension än män.

Den nya pensionsboken ”Dags att lägga pensionspusslet – så tar du som kvinna ut pension på bästa sätt” lanseras i dag, två dagar före den internationella kvinnodagen den 8 mars. Boken har skrivits av Annika Creutzer och är ett initiativ från KPA Pension som har finansierat utgivningen.

Några fler råd ur boken:

• Skaffa dig koll på pensionen – gå inpå Minpension.se
  • Rensa bland försäkringarna – behöver du återbetalningsskydd och familjeskydd?
  • Gå inte för tidigt i pension – även om din partner är äldre. Det är dubbelt så vanligt att vara frånskild som änka bland nyblivna pensionärer.
  • Se upp för alla locktoner – det är inte säkert att en lägre ränta på bolånet något år eller två ger långsiktigt god pension om du flyttar.

– Vi arbetar för att våra kunder ska få en trygg pension baserad på etiska placeringar. Genom att ge ut den här boken antar vi utmaningen från Riksrevisionens rapport ”Att gå i pension – varför så krångligt?” Vi vill folkbilda om hur våra pensionssparare på bästa sätt kan ta ut sin pension. KPA Pension är pensionsbolaget för över 1000 arbetsgivare samt 1,6 miljoner enskilda kunder inom kommuner och landsting, varav fyra av fem är kvinnor, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Ladda ner hela pensionsboken i bifogad PDF

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med 1,6 miljoner enskilda kunder och 1000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag över 100 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se