Ny enkät: Stor okunskap om hur avgifterna urholkar pensionen

​Drygt 140 000 kronor. Så mycket mer i pension får en kommunanställd som väljer det billigaste traditionella livbolaget istället för det dyraste. Om avgiften räknas bort. Ändå säger en av tre att de inte påverkas av avgifterna när de väljer till pension. Det visar KPA Pensions granskning av pensionsavgifter.

Höga avgifter äter upp en rejäl bit av pensionen. Och skillnaden är stor mellan det billigaste och dyraste pensionsbolaget inom kommuner och landsting. En 25-åring med 25 000 kronor i lön får efter att avgifterna räknats bort allt mellan 1 008 838 kronor i totalt pensionskapital till 866 155 kronor vid 65 år. Skillnad: 142 683 kronor. Uppgifterna avser yrkesgrupper som exempelvis undersköterskor, lärare, arbetsterapeuter och många fler.

KPA Pension har med hjälp av Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida jämfört hur avgifterna hos de tio största bolagen slår mot tjänstepensionen inom KAP-KL, avtalet för kommuner och landsting. Och skillnaderna är stora, se mer i bilagan.

KPA Pension har också låtit undersökningsföretaget Cint AB fråga drygt 1000 personer i hela landet om hur viktigt avgifter är för deras val till pension. Svaren avslöjar stor okunskap. En av tre säger att de inte påverkas av avgifterna när de väljer till pension. Drygt två av fem har aldrig någonsin kontrollerat hur höga avgifter de betalar till sitt pensionsbolag. Allra minst vet de som är mellan 23-35 år och som ska betala avgifter under ytterligare 30-40 år. Här har mer än varannan aldrig kontrollerat avgifterna. Män är något mer intresserade än kvinnor.

- KPA Pension vill bidra till att informera om hur viktigt det är med låga avgifter. Det ger helt enkelt högre pension. Därför anstränger vi oss att vara sparsamma för att kunna hålla låga avgifter för våra pensionssparare. Dessutom ska vi komma ihåg att många fonder tar betydligt högre avgifter än den traditionella försäkringen och därmed urholkar pensionskapitalet ännu mer, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag 78 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se