Ny rapport: Bara en av fyra lokalpolitiker vet hur mycket pension de får

Okunskapen är stor om hur mycket pension lokala politiker får. Och villkoren skiljer sig från kommun till kommun. Samtidigt anser nästan alla att frågan är viktig. Det visar KPA Pensions nya rapport som politikernas pensioner.

Endast en av fyra förtroendevalda lokalpolitiker känner till vilka regler som gäller för deras pensionsvillkor. Ändå anser nio av tio att frågan är viktig. Det avslöjar KPA Pensions nya rapport ”Olika villkor – stor okunskap, en verklighet för förtroendevalda”.

Informationsbehovet bland lokalpolitikerna är stort. I KPA Pensions rapport säger 85 procent att de behöver mer information om vad som gäller för den egna pensionen. Detta trots att en tydlig majoritet (60 procent) har deltagit i besluten om pensionsreglerna.

- Vår rapport visar att pensionsvillkor och pensionsersättningar skiljer sig åt mellan olika kommuner och landsting. Det medför att två personer med i stort sett lika förtroendeuppdrag i ungefär lika stora kommuner eller landsting kan få helt olika pension. Därför hoppas vi att vår pensionsrapport kan bidra till att räta ut frågetecknen både för den förtroendevalda och för kommunerna och landstingen, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Det regelverk som majoriteten av kommunerna och landstingen följer togs fram för ett decennium sedan. I pensionsrapporten framgår att sju av tio förtroendevalda efterfrågar att regler för alla förtroendevalda lokalpolitiker tillämpas enhetligt.

Inom kommuner och landsting finns 44 000 förtroendevalda, varav 97 procent är fritidspolitiker. De övriga, omkring 1 300, arbetar med lokal- och regionalpolitik mer än 40 procent av sin arbetstid. Av kommunernas och landstingens totala kostnader går mindre än en procent till politisk verksamhet.

En styrelseordförande i en kommun tjänar i snitt 46 000 kronor i månaden, att jämföra med en riksdagsledamot som får 54 500 kronor och en landshövding 75 000 kronor. En tredjedel av kommunernas styrelseordförande är under 50 år och 45 procent är kvinnor.

KPA Pension genomförde en e-postundersökning i februari 2011 bland landets förtroendevalda politiker som underlag till pensionsrapporten. Drygt hälften har besvarat undersökningen. Rapporten bifogas.

För mer information kontakta:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med en miljon enskilda kunder och 1 000 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag drygt 80 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se