Ny undersökning: 6 av 10 anser att privatekonomisk rådgivning gynnar banken – inte kunden

Mer än hälften av svenskarna är skeptiska till bankernas privatekonomiska rådgivning. En stor andel ser dessutom rådgivningen som partisk och ett försäljningsknep från banken. Det visar en ny undersökning från KPA Pension.

Är bankernas privatekonomiska rådgivning verkligen oberoende och tillförlitlig? Nej, säger 9 av 10 i en ny undersökning. KPA Pension har låtit undersökningsföretaget Cint AB fråga drygt 1000 personer i hela landet om inställningen till bankernas rådgivning. Resultatet visar att majoriteten är klart skeptiska.

6 av 10 svenskar anser att rådgivningen gynnar banken mer än dem själva, och 4 av 10 uppfattar rådgivningen som partisk. Lika många ser det som ett försäljningsknep från banken. Endast 4 procent anser att rådgivningen gynnar dem som konsumenter mer än bankerna.

– Det här avslöjar att konsumenterna har genomskådat bankernas rådgivning. De flesta uppfattar att det är mer försäljning och marknadsföring av bankens egna produkter, än oberoende rådgivning, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Enligt KPA Pensions undersökning har en av tre svenskar dessutom fått frågor eller råd kring sin tjänstepension i samband med kontakter med banken. Sanningen är att ett stort antal svenskar redan har en tryggad tjänstepension, utan att behöva välja.

– Kanske lyckas bankerna locka med att sänka bolåneräntan ett par tiondelar under ett halvår under en rådgivning. Vad kunden inte tänker på är att högre avgifter på tjänstepensionsförsäkringen under bortåt 40 år slår betydligt hårdare. Den som arbetar i kommuner eller landsting behöver inte välja pension. De har redan ett långsiktigt tryggt pensionssparande med bra avkastning och låga avgifter i KPA Pension. Dessutom med enbart etiska placeringar, säger Lars-Åke Vikberg.

För mer information kontakta:

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, tel 08-665 06 45

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn med över en miljon enskilda kunder och 500 arbetsgivarkunder. KPA Pension förvaltar i dag 80 miljarder kronor och erbjuder pensionslösningar sedan 1922. Ägare är Folksam och Sveriges Kommuner och Landsting. KPA Pension har enbart etiska placeringar. Läs mer på www.kpa.se