ALADDIN VIKTIGARE ÄN TOMTEN PÅ JULAFTON

Aladdin chokladask har länge varit ett viktigt inslag i många svenskars julfirande och varje år säljs 3,8 miljoner chokladaskar av Aladdin och Paradis. I år fyller Aladdinasken 70 år och nya siffror visar att svenskar rankar Aladdin högre än självaste Tomten och Jesu födelse på julen. Detta enligt en undersökning som gjorts av omvärlds- och analysföretaget United Minds på uppdrag av Marabou.

Det finns få tillfällen där tradition är så viktigt som vid större högtider som jul och midsommar. Två centrala personligheter för julen, Tomten och Jesus, visar sig dock inte vara så relevanta för svenskars julfirande längre. Aladdin chokladask är ett viktigare inslag på julen jämfört med Tomten och Jesu födelse. Var tredje svensk föredrar Aladdin framför Tomten (22 procent) och Jesu födelse (9 procent). Det råder inget tvivel om att svenskar tycker om choklad. Varje år äter svenskar ca 8 kilo choklad per person. Den största delen konsumeras under jultid. Totalt under ett år säljer Marabou 3,8 miljoner* chokladaskar av Aladdin och Paradis. 75 procent av askarna säljs till jul. - Vi har sett ett stort engagemang för pralinerna i Aladdin och alla har sin favorit som de gärna vill ha i asken. I år har vi därför valt att uppmärksamma pralinerna lite extra och låtit våra konsumenter avgöra vilka som ska få stanna kvar till nästa år, säger Malin Jönsson, marknadschef på Marabou. En chokladask är en uppskattad gåva. Var tredje svensk uppskattar att få praliner eller en chokladask av sina gäster. Fyra av tio medger dock att de en eller flera gånger har gett bort en chokladask som de själva har fått som gåva. Beteendet blir vanligare ju äldre man blir. Ålderskategorin 56+ ger oftare än andra bort choklad som de själva fått (45 procent). Viktigast på julen: - Julskinka (66%) - Julgran (52%) - Julklappar (48%) - Kalle Anka (42%) - Julsill (36%) - Aladdin chokladask (33%) - Tomten (22%) - Knäck (19%) - Nötter (16%) - Karl Bertil Jonsson (13%) - Jesu födelse (9%) Om undersökningen Marabous undersökning bygger på en kvantitativ webbenkät med 1000 svarande i åldrarna 18 år och uppåt. Undersökningen har genomförts av omvärlds- och analysföretaget United Minds under april 2009. * Källa: Nielsen, DVH (exkl Hard discount) + SVH, EAN Sales 1000, Rullande helår tom nov 2009 Om ”Rädda julen” En ny pralin ska in i Aladdinasken julen 2010 och det betyder att en måste ut. Konsumenterna bjöds därför in för att rösta på sin favoritpralin. Kampanjen pågick mellan vecka 47-50 på kampanjsidan: www.raddajulen.nu. För ytterligare information, kontakta: Gisela Jacobsson, Marketing Manager Pralines and Countlines, 070-238 44 43 Om Kraft Foods Kraft Foods ”makes today delicious” i 150 länder världen över. Våra 100 000 anställda arbetar för att göra goda produkter som konsumenter tycker om. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. Våra varumärken Marabou, Daim, Twist, Japp, Gevalia, Freia, Philadelphia, O’boy och LU ger tusentals konsumenter glädje varje dag. Kraft Foods (NYSE: KFT) är världens näst största livsmedelsföretag med en årlig omsättning på 42 miljarder USD. Företaget är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standard & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index. Kraft Foods i Norden har ca. 1600 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00

Taggar: