• Kraft Foods/

Aladdinasken får en ny pralin - Ägglikör tvingas lämna asken efter att svenska folket fått säga sitt

Förra julen bjöds svenska folket in för att bestämma vilka praliner som skulle få vara kvar i Aladdinasken. Nästan 400 000 personer röstade och Ägglikörspralinen som fick minst antal röster tvingas nu lämna asken för att ge plats åt en ny. Idag kan vi avslöja Aladdinaskens nya pralin – Jordgubbscreme.

I år genomförs två förändringar med Aladdin; en ny pralin och en ny design kommer denna jul att förgylla den röda chokladasken. Vilken pralin som ska lämna plats åt den nya pralinen har svenska folket avgjort. Nästan 400 000 personer röstade förra året för att rädda sin favoritpralin från att åka ut. En något oväntad vinnare var Körsbär i likör, vilket är den enda pralinen som funnits med sedan den första asken producerades år 1939. Även den nya pralinen har anor från den ursprungliga Aladdinasken.

-      I originalasken fanns ett flertal praliner med frukt och bärfyllning. Den nya Jordgubbspralinen ser till utseendet ut som Ägglikören men har en härlig och len jordgubbssmak som jag tror blir en ny svensk klassiker, säger Gisela Jacobsson, Marketing Manager Pralines, Smallbites and Countlines.

Pralinen som fick minst antal röster, Ägglikör, har funnits med sedan 1980 och tvingas alltså att lämna Aladdinasken i år.

Ny, retro design
Även utsidan på Aladdinasken har förnyats. Den nya designen har en retro känsla som är inspirerad av Aladdinasken från 60-talet. Sammantaget är syftet med förändringarna inte att förnya, utan snarare att ta Aladdinasken ett steg närmre vad den en gång var.

För att hålla dig uppdaterad om årets kampanj och ta del av den digitala avtäckningen av pralinen, gå in på facebook.com/aladdinasken.

Svenskarnas favoritpraliner 2009:

1. Körsbär i likör 12,8%
  2. Gräddnougat 11,9%
  3. Trillingnöt 11,8%
  4. Pärlnougat 8,5%
  5. Cocoskola 8,5%
  6. Nöttryffel 8,4%
  7. Höstnougat 7,3%
  8. Trofénougat 7%
  9. Mjuk toffee 5,7%
  10. Romrussin 5,2%
  11. Apelsintryffel 4,9%
  12. Likörtryffel 4,8%
  13. Ägglikör 3,4%

Rädda julen
Unika besökare till kampanjsidan: 436 869
Antal röster: 389 288
Facebook-applikation: över 135 000 användare (http://apps.facebook.com/raddajulen/)

Historik Aladdin
1939 hade Marabou ett utbud av uppemot 300 praliner – en svårhanterad mängd både för fabriken att tillverka och för butikerna att hålla i lager. Av dessa tog man 18 av de mest populära och komponerade en ”greatest hits”. Det fanns framför allt två tankar bakom lanseringen av Aladdin: dels att banta det gigantiska sortimentet och dels att erbjuda kvalitetschoklad som passade alla plånböcker. Genom ett nära samarbete med Ruben Rausing och hans företag Åkerlund & Rausing tog man fram en ask inspirerad av 1930-talets funktionalism med rena, enkla former. En Aladdin på 500 gram såldes vid lanseringen till det ringa priset av 3 kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Gisela Jacobsson, Marketing Manager Pralines, Smallbites and Countlines, 070 238 44 43

Om Kraft Foods

Kombinationen av Kraft Foods och Cadbury ger ett kraftfullt, globalt företag inom snacks, konfektyr och snabba måltider. Med en årlig omsättning på ca. 50 miljarder dollar är vi världens näst största livsmedelsföretag, och vi gör goda produkter till miljontals konsumenter i mer än 160 länder.
I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Freia, Daim, Twist, V6, Stimorol, Gevalia, LU, Philadelphia och O’boy.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.
Kraft Foods i Norden har ca. 1750 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby, Gävle och Malmö. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00.

Taggar: