Årets vinnare av Gevalia Coffee Award: Café Valvet (Sigtuna)

Café Valvet i Sigtuna har mottagit 2007 års pris av Gevalia Coffee Award. Kaféet, som drivs av de tre syskonen Kristina, Antony och Abraham Gümüssoy, har på bara lite över ett år blivit en självklar mötesplats i Sigtuna. ”De har visat att kaffe och kärlek hör ihop”, menade juryn.

Café Valvet är en modern coffee shop som har öppet mellan 10-22 varje dag, och som erbjuder godbitar, mackor, pajer och salladsbar. Syskonen satsar hårt för att servera kaffe av bästa kvalitet. Hela personalstyrkan har gått på kaffeutbildning, de arbetar bara med leverantörer med lång erfarenhet och de har ett kontinuerligt samarbete med Gevalia.

– Vi är ett fik med kafferättigheter, säger Kristina Gümüssoy med glimten i ögat.

Syskonen, som arbetat varje dag sedan öppnandet, är mycket glada över utmärkelsen.
– Vi var ju bara glada att vara nominerade. Aldrig trodde vi att vi skulle vinna. Det är så stort, säger Kristina Gümüssoy.

”Storslagen passion och vilja”
Så här motiverade juryn, som består av representanter för Gevalia, sitt val:
”Med storslagen passion och vilja så har en syskonskara visat att kaffe och kärlek verkligen hör ihop. På deras café så sätter man alltid kunden i första rummet och atmosfären ändras under dagen för att alla gäster ska trivas och känna sig hemma oavsett om man har barnvagnen eller portföljen med sig. Här arbetar man med en mycket smakfull inredning som blandar arvet från Sveriges äldsta stad med modern design, och detta sätter sin tydliga prägel på caféet. Man strävar alltid efter att vara förespråkare för kvalitet när det kommer till sitt kaffe. Kunden skall serveras en upplevelse och detta innebär att nya idéer aldrig är långt borta ifrån att förverkligas. Vinnaren är en ambassadör för god smak och i synnerhet Gevalias kaffe och vi ser dem som ett föredöme i branschen. Allt detta tillsammans gör dem till värdiga vinnare av årets pris.”

Gevalia Coffee Award
Gevalia Coffee Award är en årlig utmärkelse till den restaurang/det café i Sverige som på mest framstående sätt arbetat för att främja kaffekulturen i Sverige. Priset detta år är en glasskulptur specialdesignat av Karin Hammar på Stockholms Glasbruk, Skansen. Tidigare års vinnare: Bar Mezzo i Halmstad (2004) och Cactuz i Uddevalla (2005)

För kontakt med vinnarna:
Café Valvet
Att: Kristina Gümüssoy
Mobil: 070-7777457

För bilder och mer information:
Kontaktperson: Mårten Gräns
Produktchef Kaffe