EN INTENSIV OCH MODIG ESPRESSO

Giovanni Masturzo – Italiensk kaffeguru blir historisk med egen espressoblandning
Med "Giovannis Blandning" blir han historisk. Efter att ha varit en av de ledande personerna bakom svensk kaffeutveckling med bland annat över 20 års arbete med Gevalia blir Giovanni Masturzo sannolikt den första italienaren i Sverige som får en kaffeblandning uppkallad efter sig. Giovannis Blandning – Syditaliensk Espresso består av sex olika bönor från sex olika länder: en intensiv och modig espresso.

Chockmötet med Sverige
När Giovanni kom till Sverige från den vackra italienska kuststaden Sorrento 1972 fick han sitt livs chock när han blev serverad svenskt kaffe. Han trodde han skulle dö när han fick se den stora kaffemuggen i tron att det var espresso, lika stark som de små italienska espressos han drack hemma i Sorrento. Giovanni fick uppleva den stora skillanden mellan italiensk och svensk kaffe och matkultur.
- På den tiden fanns det bara ett kafé i Stockholm där espresso serverades och olivolja köptes på Apoteket som laxermedel säger Giovanni Masturzo

Tack vare mormor
Bakom Giovannis kaffebegåvning fanns mormor Elvira. Av henne fick Giovanni lära sig kaffets historia, de olika kaffebönorna och vilka kaffehandlare i staden som hade de bästa bönorna. Hon lärde också Giovanni hur kaffet skulle drickas och vilken temperatur som var den bästa för att skapa den perfekta koppen kaffe. Kaffestunderna med mormor var höjdpunkter för Giovanni och skapade hans känsla och passion för gott kaffe.

Gott kaffe med enkla medel
Mormor lärde Giovanni att gott kaffe kan lagas med enkla medel. En kastrull, goda bönor och en kvarn är allt man behöver.
Att göra gott kaffe är något alla enkelt kan lära sig säger Giovanni Masturzo

Besök gärna Giovannis egna kaffeskola på www.wholebeanmessenger.se

Kombinationen av Kraft Foods och Cadbury ger ett kraftfullt, globalt företag inom snacks, konfektyr och snabba måltider. Med en årlig omsättning på ca. 50 miljarder dollar är vi världens näst största livsmedelsföretag, och vi gör goda produkter till miljontals konsumenter i mer än 160 länder.
I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Freia, Daim, Twist, V6, Stimorol, Gevalia, LU, Philadelphia och O’boy.
Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.
Kraft Foods i Norden har ca.1750 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby, Gävle och Malmö. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00.

Taggar: