GEVALIA LANSERAS I AMERIKANSK DETALJHANDEL I HÖST

I sommar reser Gevalias kaffe på allvar över Atlanten, och lanseras med en omfattande butikslansering i USA i höst. Tanken är att ge alla amerikaner ett kvalitetskaffe som smakar bra.

– Det här är verkligen ett fint betyg för Gevalia, säger Annica Johansson, kommunikationsdirektör för Kraft Foods i Norden och Benelux.

– Vår dryckesdivision i USA ville hitta ett nytt premiumkaffe med hög kvalitet att erbjuda marknaden sedan vårt distributionsavtal med Starbucks upphört. Vi är naturligtvis jätteglada över att de valde just Gevalia, säger Annica Johansson.

Det välkända svenska kaffet från Gävle är redan populärt bland de finsmakare i USA som köper det på nätet. Gevalia har funnits på marknaden via postorder sedan 1984.

Med start i augusti kommer Gevalia att säljas i butiker och stormarknader runt om i USA. Kaffet kommer att finnas i tio varianter och även som kapslar för Kraft Foods Tassimo-system.
USA-sortimentet kommer att innehålla andra förpackningar, storlekar och bönblandningar än de som finns i Sverige. Utseendet på förpackningarna kommer också att bli helt annorlunda.

Lanseringen stöttas av en marknadsföringskampanj som ska skapa kännedom om varumärket med traditionell reklam och även bygga relationer med de som redan köper Gevalia via postorder/internet. Då handlar det mer om sociala medier och speciellt riktade erbjudanden. Marknadsföringen går under parollen "The proof is in the taste", som ska slå fast att Gevalia är ett kaffe som alltid smakar bra.

– Allt är anpassat för att passa den amerikanska konsumenten. Men det bygger naturligtvis på att Gevalia har en lång historia och tradition i Sverige med jämn och hög kvalitet, säger Johansson.

Gevalia är marknadsledare på den svenska marknaden med en marknadsandel på cirka 40 procent. Kaffet produceras i Gävle där Kraft Foods även tillverkar Blå mocca, Karat (säljs i Danmark) och Gevalia för USA-marknaden.

– Vi har snabbt skapat förutsättningar för att öka produktionen av Gevalia för USA-marknaden, säger Annica Johansson.

I dagsläget arbetar cirka 100 personer vid anläggningen i Gävle. Hittills har produktionsökningen hanterats av befintliga anställda och med hjälp av inhyrd personal.

Annica Johansson
Kommunikationsdirektör Norden och Benelux
ajohansson@kraftfoods.com

Kraft Foods bygger ett kraftfullt, globalt företag med fokus på snacking, och med en oslagbar portfölj av varumärken, som människor älskar. Med en årlig omsättning på cirka 49 miljarder dollar är vi världens näst största livsmedelsföretag, och vi gör produkter som miljarder konsumenter kan njuta av i cirka 170 länder.

I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O’boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har cirka 1700 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby, Gävle och Malmö. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00.