• Kraft Foods/

GULD TILL SVENSKA FOLKETS ALADDINKAMPANJ! - Rädda Julen fick internationellt erkännande i Sabre Awards

Igår kväll vann Kraft Foods guld vid Sabre Awards - den årliga kommunikationstävlingen som belönar utomordentliga presentationer inom pr och kommunikation runt om i Europa, Mellanöstern samt Afrika. Det var med Aladdinkampanjen ”Rädda Julen” som Kraft Foods vann i kategorin Consumer Marketing, existing product.

Nästan 2000 bidrag skickades i år in till den prestigefyllda kommunikationstävlingen Sabre Awards, där de bästa prestationerna inom pr och kommunikation från Europa, Mellanöstern och Afrika årligen utses. Kraft Foods knep ett guld med kampanjen ”Rädda Julen”, där svenska folket bjöds in att rösta på sina favoriter i Aladdinasken. En pralin skulle lämna asken och det var upp till folket att bestämma vilken. Nästan 400 000 svenskar sa sitt om den traditionella chokladaskens innehåll och kampanjen uppmärksammades i tidningar och på nätet.

-      Rädda Julen var en kampanj där vi testade en ny typ av kommunikation och vi är otroligt glada att det var så många som engagerade sig. Det var folkets kampanj och det känns fantastiskt att nu dessutom få internationellt erkännande, säger Gisela Jacobsson, Marketing Manager Marabou Small Bites, Countlines & Pralines.

Kampanjen vann guld i kategorin Consumer Marketing, existing products och i juryn satt några av världens mest erfarna och kunniga pr-experter. Pr-byrån som arbetat med kampanjen är Prime PR . Övriga byråer som arbetat med kampanjen är Ogilvy och Starcom.

Om Sabre Awards

Sabre Awards anordnas av the Holmes Group och är en pr- och kommunikationstävling som belönar exceptionella insatser inom området. I år skickades nära 2000 bidrag in till tävlingen från 28 olika länder runt om i regionen, och juryn består av några av de mest erfarna och kunniga pr- och kommunikationsexperterna i världen. Enligt juryns ordförande Paul Holmes tävlade rekordmånga bidrag i år och kvaliteten på bidragen var otroligt hög. Sabre innebär dessutom en möjlighet för företag och byråer att mäta sitt arbete internationellt, samt lära och inspireras av de bästa casen från runt regionen.

För mer information och kommentarer, kontakta:

Gisela Jacobsson, Marketing Manager Marabou Small Bites, Countlines & Pralines, 070-2384443

Kraft Foodsmakes today deliciousi 150 länder världen över. Våra 100 000 anställda arbetar för att göra goda produkter som konsumenter tycker om. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. Våra varumärken Marabou, Daim, Twist, Japp, Gevalia, Freia, Philadelphia, O’boy och LU ger tusentals konsumenter glädje varje dag.

Kraft Foods (NYSE: KFT) är världens näst största livsmedelsföretag med en årlig omsättning på 42 miljarder USD. Företaget är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standard & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index. Kraft Foods i Norden har ca. 1600 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00

Taggar: