Kraft Foods utökar sina hållbarhetsmål och satsar också på råvaror

- Alla europeiska kaffevarumärken kommer till 100 procent att baseras på hållbart odlade kaffebönor
- Världens största köpare av Fairtrade och Rainforest Alliance-certifierad kakao
- Nya mål för ”Jordbruksråvaror” och ”Transport” införs

STOCKHOLM, 12 maj, 2011 – Kraft Foods (NYSE: KFT), som i Norden bland annat äger varumärkena Gevalia, Marabou, Stimorol, O’boy och Philadelphia, offentliggjorde idag sina utökade hållbarhetsmål och redovisade resultat inom fokusområdena. Företagets nya mål, som nu också inkluderar Cadbury- och LU-verksamheterna som förvärvats sedan 2007, bygger på den framgångsrika minskningen av mängden energi, vatten, förpackningsmaterial, avfall och utsläpp av växthusgaser.

För tidsperioden 2010-2015 har Kraft Foods lagt till transport och jordbruksråvaror till de mätbara målen. Det innebär bland annat att företagets alla kaffevarumärken i Europa år 2015 kommer att vara helt och hållet baserade på bönor som odlats på ett hållbart sätt.

“Vi bygger vidare på våra framsteg hittills”, säger Krister Zackari, VD för Kraft Foods Norden. “Vi lär oss och blir bättre hela tiden. Nu tittar vi också utanför våra fyra väggar för att hitta fler möjligheter. Våra nya mål kommer att hjälpa oss att göra mer.”

Nya hållbarhetsmål höjer ribban
Med utgångspunkt från 2010, planerar Kraft Foods vid utgången av 2015 att[1]:

• Öka andelen hållbart odlade[2] jordbruksråvaror med 25 procent
  • Minska energiförbrukningen i fabrikerna med 15 procent
  • Minska energirelaterade koldioxidutsläpp i fabrikerna med 15 procent
  • Minska vattenförbrukningen i fabrikerna med 15 procent
  • Minska mängden avfall i fabrikerna med 15 procent
  • Ta bort 50 000 ton förpackningsmaterial
  • Minska transporterna med 80 miljoner kilometer

Som en av världens största inköpare av kakao, kaffe och cashewnötter, kan Kraft Foods ha en positiv effekt på framtiden för dessa handelsvaror. Företaget kommer att uppnå målet för jordbruksråvaror genom tredjepartscertifieringar som Fairtrade, Rainforest Alliance och 4C (Common Code for the Coffee Community). Certifieringar täcker in de tre områdena för hållbarhet – sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekter – genom att sätta upp normer som odlaren måste uppfylla för att ha rätt att kunna sälja sina grödor till ett högre pris.

“Vårt åtagande för kaffe är ett bra exempel på hur vi gör hållbarhet till en integrerad del av vår affärsverksamhet”, säger Krister Zackari. “Våra kunder och konsumenter bryr sig om de fördelar certifiering ger. Det är bra för våra affärer. Det leder till att vi har en positiv effekt längs hela värdekejdan – från böna till kopp.”

År 2010 köpte företaget in nästan 50 000 ton Rainforest Alliance-certifierat kaffe, varav mer än hälften gick till vår europeiska kaffeverksamhet; cirka 11 000 ton Rainforest Alliance-certifierad kakao; ungefär 19 000 ton Fairtrade-kakao och cirka 24 000 ton Fairtrade-socker.

Stora framsteg sedan 2005
Kraft Foods har redan gjort stora framsteg med att minska energiförbrukning, koldioxidutsläpp, vattenförbrukning, avfallsproduktion, förpackningsmaterialsförbrukning och transport jorden runt. Från 2005 till 2010 har[3]:

• Energiförbrukningen minskats med 16 procent
  • Den energirelaterade CO2-emissionerna minskat med 18 procent
  • Vattenförbrukningen gått ner 30 procent
  • Avfallsmängderna minskat 42 procent
  • Mängden förpackningsmaterial minskat med 100 000 ton
  • 16 miljoner kilometer reducerats i transporterna

”Ett bra exempel på hur vi arbetar med de här frågorna lokalt, är det minskade energiberoende som vår chokladfabrik i Upplands Väsby uppnått. Genom ett långsiktigt och målmedvetet arbete med tekniska förbättringar som installation av värmepumpar, behovsstyrd ventilation och byte till effektivare kylmedier har fabriken lyckats minska energiförbrukningen med 35 procent på fem år”, säger Krister Zackari och fortsätter:

”Det är fenomenalt bra. Men vi har också tagit ett stort steg mot hållbarhet i och med att vi startat övergången till att bara använda Rainforest Alliance certifierade kakaobönor i fabriken. Vi hoppas på att det ska vara helt genomfört nästa år, då vi räknar med att köpa 9000 ton certifierad kakao. Rainforest Alliance är en internationell miljövårdsorganisation som bidrar till att skydda skogar, floder, mark och djurliv, och att förbättra jordbrukarnas levnadsstandard och löner.”

För mer information om Kraft Foods hållbarhetssatsningar världen runt, klicka på länken http://www.kraftfoodscompany.com/MediaCenter/country-press-releases/us/2011/Pages/multi_media_05112011.aspx. där det finns en video från ett besök med Fairtrade till kakaoodlingar i Ghana, ett faktablad med framgångshistorier och nedladdningsbara högupplösta foton. Och håll utkik efter företagets uppdaterade Responsibility Report, som kommer att publiceras på internet i slutet av maj.

[1] Mätt mot den totala produktionen
[2] “Hållbart odlad” definieras som tredjepartscertifierad eller verifierad
[3] Mätt mot den totala produktionen

Anders Carne
acarne@kraftfoods.com

Om Kraft Foods
Kraft Foods bygger ett kraftfullt, globalt företag med fokus på snacking, och med en oslagbar portfölj av varumärken, som människor älskar. Med en årlig omsättning på cirka 49 miljarder dollar är vi världens näst största livsmedelsföretag, och vi gör produkter som miljarder konsumenter kan njuta av i cirka 170 länder.

I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O’boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har cirka 1700 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby, Gävle och Malmö. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com. Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00.