• Kraft Foods/

List eller hot - hur gör du för att få din favoritpralin? - Bästa pralintaktiken utses av svenska folket

Förra årets Aladdinkampanj fick mycket uppmärksamhet och skapade stort engagemang bland svenska folket. Nästan 400 000 personer var med och röstade på sin favoritpralin. Men hur gör man då för att få sin favorit? Med start idag ska årets kampanj kora den bästa pralintaktiken.

Chokladasken är en jultradition i de flesta svenska hem och varje år säljs ca 4 miljoner exemplar av Aladdin och Paradis. Förra julen bjöds svenska folket in för att avgöra vilka praliner som förtjänade sin plats i asken – en skulle tvingas utgå för att ge plats åt en ny pralin. Nästan 400 000 personer röstade, och förlorade gjorde Ägglikören som därmed fick lämna asken. I år har Ägglikör ersatts av en nygammal Aladdinpralin med anor från 1939, Jordgubbscreme.

- Förra året lyckades vi skapa ett enormt engagemang med ”Rädda Julen”, där svenskarnas favoritpraliner stod i fokus. I år utgår vi från insikten att det finns en mängd ritualer och beteenden kring Aladdinasken och svenska folket ska få utse den bästa taktiken att få sin favoritpralin, säger Gisela Jacobsson, marknadschef för praliner på Marabou.

Vilken är din favorit?

Det har tidigare diskuterats om olika ritualer kring Aladdinasken, till exempel om det är okej att ta från undre lagret för att få sin favoritpralin. Men vad finns det egentligen för andra sätt att få sin favorit? Idag går startskottet för Aladdins nya koncept och tre nya reklamfilmer med temat pralintaktik börjar sändas i TV.  På Aladdinaskens Facebooksida kan man titta på ytterligare åtta taktikfilmer och rösta på den bästa av dem. Den vinnande taktikfilmen på Facebooksidan kommer sedan att visas i TV den 23 december.

- Alla har vi våra olika taktiker för att få som vi vill i livet. På ett humoristiskt sätt vill vi med dessa filmer visa hur våra personliga egenskaper tar sig i uttryck för att nå våra mål – i detta fall sin favoritpralin i Aladdinasken, säger Gisela Jacobsson, marknadschef för praliner på Marabou.

Filmerna finns på facebook.com/aladdinasken och från och med idag kan man se filmerna och rösta på den bästa. Givetvis finns det även möjlighet för Aladdinälskare att tipsa om sina egna taktiker.

Olika pralintaktiker för att få din favorit:

• Offensiv – Strunta i etik och artighet, pralinen du vill ha är din
  • Hot – Hitta din motspelares ömma tå
  • Skenmanöver – Flytta fokus från asken
  • Auktoritet – Ta kommando över asken
  • Förväxling – Gör din motspelare osäker på vilken pralin som är vilken
  • List – Utnyttja din motspelares förutfattade mening om dig
  • Bluff – Vita lögner är goda lögner
  • Planering – Beräkna händelseförloppet och ligg steget före

För ytterligare information, kontakta:

Gisela Jacobsson, Marketing Manager Pralines, Countlines and Smallbites

GJacobsson@krafteurope.com

Historik Aladdin

1939 hade Marabou ett utbud av uppemot 300 praliner – en svårhanterad mängd både för fabriken att tillverka och för butikerna att hålla i lager. Av dessa tog man 18 av de mest populära och komponerade en ”greatest hits”. Det fanns framför allt två tankar bakom lanseringen av Aladdin: dels att banta det gigantiska sortimentet och dels att erbjuda kvalitetschoklad som passade alla plånböcker. Genom ett nära samarbete med Ruben Rausing och hans företag Åkerlund & Rausing tog man fram en ask inspirerad av 1930-talets funktionalism med rena, enkla former. En Aladdin på 500 gram såldes vid lanseringen till det ringa priset av 3 kronor.

Kombinationen av Kraft Foods och Cadbury ger ett kraftfullt, globalt företag inom snacks, konfektyr och snabba måltider. Med en årlig omsättning på ca. 50 miljarder dollar är vi världens näst största livsmedelsföretag, och vi gör goda produkter till miljontals konsumenter i mer än 160 länder.
I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Freia, Daim, Twist, V6, Stimorol, Gevalia, LU, Philadelphia och O’boy.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) är medlem av Dow Jones Industrial Average, Standards & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index och Ethibel Sustainability Index.
Kraft Foods i Norden har ca. 1750 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby, Gävle och Malmö. Läs mer på vår webbplats www.kraftfoodsnordic.com Kraft Foods, Smedbyv. 8, 194 86 Upplands Väsby, Tfn: +46 8 627 10 00. Fax +46 8 98 61 00.

Taggar: