Mondelēz International investerar i en miljon kaffeodlingar fram till år 2020

• Hållbarhetsprojektet "Coffee Made Happy" kommer att ge företagstillväxt
  • Halvvägs i mål med satsningen på hållbar produktion[1] för alla europeiska kaffemärken före 2015

STOCKHOLM - 29 oktober 2012 – Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) offentliggör idag stora satsningar för att göra sin kaffeverksamhet mer hållbar.  Genom "Coffee Made Happy" kommer företaget att investera minst 200 miljoner dollar till stöd för en miljon kaffeodlare fram till år 2020.  Projektet är utformat för att hjälpa nästa generations odlare – att inspirera, utbilda och bygga upp deras möjligheter att förbättra sina levnadsförhållanden och locka tillbaka kommande generationer till småskaligt jordbruk.  Initiativet bygger vidare på företagets tidigare åtagande att senast år 2015 endast köpa hållbart odlade kaffebönor för våra europeiska kaffemärken.

"Coffee Made Happy är ett modigt, branschförändrande initiativ, som vi tror är genomförbart", säger Hubert Weber, VD, Global Coffee.  "Det här är helt rätt sak att göra för jordbrukarna, för miljön och för vårt företag.  Tillsammans kan vi bidra till att göra kaffeodling attraktivt för kommande generationer."

Coffee Made Happy ska öka jordbrukarnas produktivitet och effektiviteten i småskalig kaffeodling genom att förbättra odlingsmetoderna och hjälpa till att skapa mer hållbara samhällen.  Mondelēz International samarbetar inom hållbar odling redan med 4C (Common Code for the Coffee Community) och Rainforest Alliance.  Genom att behålla dessa relationer, och även inleda nya samarbeten, kommer företaget att förstärka befintliga projekt för utveckling av affärskompetens i Vietnam, Peru och på andra viktiga kaffemarknader.

Syftet med Coffee Made Happy är att främja bättre förhållanden vid odling, vilket på lång sikt ger företaget tillväxt, eftersom allt fler kunder är intresserade av var deras kaffe kommer från, hur det odlas och vem som odlar det.

"Vi tror att kaffe som odlas med glädje är godare att dricka", säger Roland Weening, chef för marknadsföring och hållbarhet, Global Coffee. "Med Coffee Made Happy kommer våra kunder upptäcka att de kan få ett högkvalitativt kaffe som är både välsmakande och hållbart."

”Eftersom miljön och böndernas välbefinnande är så viktigt för svenska konsumenter tycker vi att det här är ett stort steg i rätt riktning.” säger Ludwig Askemper, VD för Mondelēz International i Norden.

Coffee Made Happy är Mondelēz Internationals senaste satsning på att göra hela leveranskedjan mer hållbar och transparent – från böna till kopp.  Under de senaste fem åren har företagets europeiska fabriker gjort imponerande framsteg när det gäller att använda resurser mer effektivt samt att återanvända och återvinna avfall.  Idag skickar ingen av företagets tio europeiska fabriker något avfall till soptippar.  Företaget planerar dessutom att göra ännu mer genom att använda nya tillverkningsmetoder, återvinna förpackningar och välja mer hållbart förpackningsmaterial. Med Coffee Made Happy och sitt nuvarande kaffeengagemang ligger Mondelēz International i framkant när det gäller att driva branschen mot en mer hållbar framtid.

[1] "Hållbart producerade" definieras som certifierade eller verifierade av tredje part

Kontakt:

Anders Carne

+46 70 555 0890

acarne@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 36 miljarder USD och verksamhet i över 80 länder. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, Gevalia, V6, Stimorol, Philadephia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1600 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.kraftfoodsnordic.com

Den nuvarande verksamheten i Europa kommer att vara helägd av Mondelēz International, men det juridiska företagsnamnet förblir Kraft Foods Inc. fram till och med den 29 april 2013.

Taggar:

Citat

Ludwig Askemper, VD för Mondelēz International i Norden.