Produktionsförändringar vid Gevaliafabriken i Gävle

Gävle 25 april 2013

Från och med november 2014 kommer kaffefabriken i Gävle att upphöra med tillverkningen av kaffe för den amerikanska marknaden. Det sker som en konsekvens av att Kraft Foods delades i två fristående bolag i oktober 2012 – Kraft Foods Group och Mondelēz International. Idag lades varslen som innebär att dagens 128 tjänster om två år kommer att minska med 24 tjänster. Företaget hoppas lösa neddragningen genom avtalspension och frivillig avgång.

I dag produceras kaffe till tio marknader i Gävlefabriken. Från och med november 2014 kommer fabriken att producera enbart för länder i Europa. Förändringen innebär att 24 tjänster av 128 vid Gävleenheten kommer att försvinna i slutet av 2014. Målsättningen är att lösa majoriteten av dessa tjänster genom avtalspension och frivillig avgång.

– Det känns förstås oerhört ledsamt att behöva lämna det här beskedet idag även om det inte kommer att verkställas förrän slutet av 2014. Vi kommer att fortsätta att producera kaffe för den amerikanska marknaden fram till slutet av 2014 vilket ger oss en god möjlighet att planera övergången och hitta bästa möjliga lösningar för de individer som berörs, säger Mathias Gärdh, fabrikschef.

Kaffefabriken tillhör numera Mondelēz International medan kaffet som säljs i USA ägs av Kraft Foods Group. Därför menar bolaget att det är naturligt att produkter för USA även tillverkas på den amerikanska marknaden. Fabriken i Gävle kommer även efter förändringen att vara ett av Europas största kafferosterier med en årlig tillverkningsvolym om 32 000 ton kaffe.

Kristian Hvilen, Kommunikationsdirektör
khvilen@mdlz.com

Om Mondelēz International

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 35 miljarder USD och vi skapar små, goda ögonblick i 165 länder. Mondelēz International är en stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1500 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.kraftfoodsnordic.com

Den nuvarande verksamheten i Europa kommer att vara helägd av Mondelēz International, men det juridiska företagsnamnet förblir Kraft Foods fram till och med den 29 april 2013.