Se till att Sverige får en fungerande elmarknad! Halvera elpriserna!

Report this content

Nu har till och med företag i elbranschen tröttnat: Skilj på handel och produktion!

Eluppropet – en samling av ca 20 fristående elhandelsföretag representerande ca 1 miljon elkunder – höll ett pressmöte under onsdagseftermiddagen. Där konstaterade man att elmarknaden inte fungerar på ett rimligt sätt. De skenande elpriserna hotar jobben och urholkar välfärden. Vad som nu sker är att företag och medborgare får betala för de tre stora producenternas övervinster. -Vi kräver en lagstiftning som skiljer handel och produktion. Det är inte rimligt att vinsterna i produktionsledet används för att sätta konkurrensen ur spel i handelsledet, säger Tommy Karlsson vd Kraftaktörerna. -Så fort valet är klart måste regeringen tillsätta en utrdening med breda direktiv och representation för både elbransch och dess kunder. Den måste arbeta snabbt, eftersom situationen är ohållbar, säger Eva Helmenius bolagschef Kraft & Kultur. -Dessutom snedvrids marknaden av att Vattenfall, E.ON och Fortum har ett samägande i kärnkraften. Det stärker oligopoltendenserna och främjar inte konkurrensen på marknaden eftersom några få aktörer har ett gemensamt intresse att ta ut så höga priser som möjligt, säger Tommy Hjert vd Göta Energi. -Den förmögenhetsöverflyttning som nu sker från företag och medborgare till Vattenfall, E.on och Fortum är rent bisarr och skakar hela samhällsekonomin. Människor riskerar att gå från hus och hem och företag tvingas utomlands. Därför måste den utredning vi kräver ha ett övergripande uppdrag att halvera elpriserna, säger Susanna Hammarberg elhandelschef Elverket i Vallentuna. För mer information kontakta: Tommy Karlsson, vd Kraftaktörerna 070-8915605 Eva Helmenius, bolagschef Kraft & Kultur 0708-666765 Tommy Hjert, vd Göta Energi 0703-446116 Susanna Hammarberg, elhandelschef Elverket i Vallentuna 0709-179242