Öppet Stadsnät expanderar i Eslöv

Report this content

Eslövs Bostads AB:s hyresgäster på Bergaområdet och Solkullen i Eslöv har nu fått tillgång till Ringsjö Energi Öppet Stadsnät. Cirka 350 boende har anslutits till nätet och har därmed tillgång till både Internet, telefoni och inom snar framtid även bredbands-TV. Till hösten ska samtliga Eslöv Bostads AB:s hyresgäster vara anslutna. Totalt rör det sig om 1950 lägenheter.

- När nya nät blir klara ansluts fastigheterna till Ringsjö Energi Öppet Stadsnäts fibernät. Konkurrensen som råder på den öppna marknadsplatsen pressar priserna neråt vilket gynnar våra hyresgäster. Kunderna får ett snabbt och säkert bredband med tillgång till Internet, telefoni och ett alternativ till kabelTV. Målsättningen är att samtliga hyresgäster ska ha tillgång till tjänsterna senast till hösten, säger Fredrik Hjort, VD för Eslövs Bostads AB.

Alla leverantörer som vill erbjuda Internettjänster, telefoni, bredbands-TV eller andra IP-baserade tjänster kan göra det på Ringsjö Energi Öppet Stadsnäts marknadsplats.

- En stadsnätsanslutning kostar 169 kr i månaden för ebos hyresgäster. Det finns sedan fem leverantörer av Internetaccess och två av telefoni att välja på. Just nu kan kunderna för 34 kr/månad få 100 Mbit/s vilket är ett rekordlågt pris. Datorn ansluts till nätverksuttaget och kunden registrerar sig. Därefter väljer man bland de bredbandstjänster som erbjuds, säger Håkan Johannesson, VD för Kraftringen Service AB.

Företagen i Bergaområdet får i dagarna ett brev från Ringsjö Energi Öppet Stadsnät med erbjudande om att ansluta deras fastigheter med fiber enligt samma modell. Nästa bostadsområde hos ebo som blir anslutet är Sallerup, därefter Gårdsåkra och City och till hösten Marieholm.
För ytterligare information, vänligen kontakta: Fredrik Hjort, VD för Eslövs Bostads AB, 0413-694 09. E-post: fredrik.hjort@ebo.se

Håkan Johannesson, VD för Kraftringen Service AB, 046-16 31 01.
E-post: hakan.johannesson@kraftringen-service.se