Över 2 500 studenter i Lunds Energis Öppna Stadsnät

Report this content

I början av veckan kopplades ytterligare studenter in på det öppna stadsnätet. Detta innebär att det nu finns över 2 500 studenter som har tillgång till Internet via stadsnä-tet. Projektet är ett samarbete mellan AF Bostäder och Kraftringen Service AB.

– AF Bostäder har hittat en samarbetspartner som på ett kompetent och bra sätt driver vårt bredbandsnät. Vi har sedan i höstas jobbat mycket intensivt tillsammans med Kraftringen Service för att installera bredband till så många studentfastigheter som möjligt. Vi är hittills mycket nöjda och kan konstatera att både nät och tjänster håller hög kvalitet samtidigt som prisnivåerna för Internettjänsterna är attraktiva för studenterna. Dessutom är tillgängligheten och servicenivån mycket hög. Totalt omfattar pro-jektet cirka 5 800 studenter, säger Rolf Svensson, VD för AF Bostäder i en kommen-tar.

– Idag är det möjligt för flera tjänsteleverantörer att få tillgång till det öppna stadsnätet som vi tillhandahåller. På så sätt upprätthålls konkurrensen och kunderna kan på ett enkelt, prisvärt sätt få tillgång till Internettjänster och fr.o.m. denna vecka även IP-telefoni. Tillsammans med AF Bostäder har vi hittat en bra teknisk lösning som har inneburit att installationerna har fungerat smidigt och tidplanerna i projektet har kunnat hållas, säger Håkan Johannesson, VD för Kraftringen Service AB.

I dag kan studenterna välja mellan Bredband2, Lunds Stadsnät och One Bredband som tjänsteleverantör. 95 % av de anslutna studenterna har gjort ett aktivt val mellan dessa. När det gäller överföringshastigheten så har 90 % valt 10Mbit/s som överföringshastighet i båda riktningarna. Från och med denna vecka lanseras även överföringshastighet på 100 Mbit/s.

Senast under mars månad i år ska samtliga AF Bostäders studentfastigheter vara inkopplade på stadsnätet.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Håkan Johannesson, VD Kraftringen Service AB, 046-16 31 01 (vidarekopplas t. mobil) E-post: hakan.johannesson@kraftringen-service.se.

Rolf Svensson, VD, AF Bostäder AB, 046-19 15 11 alt. 070-935 81 11.
E-post: rolf.svensson@afb.se.