Satsningen på stadsnätet fortsätter – nu med fiber till hemmet

Report this content

Under produktnamnet Lunds Energi Öppet Stadsnät ansluts nu enfamiljshus till det mycket snabba stadsnätet. Fem villor i norra Lund är först ut med att få fiber till hem-met (FTTH- fiber to the home).

– Vi har under många år byggt upp en fiberoptisk infrastruktur inom Lunds och Lomma kommuner. Under hösten 2005 införde vi en ny teknikutrustning i nätet för att erbjuda nya kundgrupper tillgång till nätet. Teknikutrustning installerades som t.ex. gör att kunderna snabbt och med automatik får access till Internet. Därmed var Lunds Energi Öppet Stadsnät igång.

Under året har cirka 6 500 kunder anslutits till det snabba stadsnätet, där hastigheter upp till 100 Mbit/s kan väljas. Parallellt har ett arbete pågått med att hitta ett lämpligt område med småhus att ansluta som pilotprojekt. Valet av hus grundade sig i positiv respons från flera av villaägarna där, och att det redan fanns teknikutrustning i området.

I måndags kunde de första fastighetsägarna registrera sig på portalen och välja den tjänst de önskade. Idag finns två tjänsteleverantörer av Internetaccess och IP-telefoni på marknads-platsen men fler kommer.

– Vi har ett tjänsteneutralt stadsnät där vår roll är att vara nätägare och nätoperatör. Vår styrka är att vi tecknar avtal med tjänsteleverantörer som står för tjänsten. Idag har vi två partners som levererar Internetaccess och IP-telefoni men vi är snart igång med bredbands-TV, säger Håkan Johannesson.

Nu fortsätter arbetet med att identifiera fler områden i Lunds och Lomma kommuner som kan vara aktuella att ansluta. Främst kommer nybyggnationsområden prioriteras men även befintliga flerfamiljshus och villaområden kommer att erbjudas anslutning.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Håkan Johannesson, VD Kraftringen Service AB, 046-16 31 01 (vidarekopplas t. mobil) E-post: hakan.johannesson@kraftringen-service.se.