Stadsnätet i Lund en succé

Report this content

Samtliga AF Bostäders studenter är nu anslutna till Lunds Energi Öppet Stadsnät. Totalt rör det sig om 5 800 personer som anslutit sin dator till stadsnätet och av dessa har 5 600 valt en Internetleverantör. Projektet är ett samarbete mellan AF Bostäder och Kraftringen Service AB.

– Vårt mål har varit att alla AF Bostäders boende skulle ha tillgång till stadsnätet senast under mars månad. Vi är därför mycket nöjda när vi nu kan konstatera att Kraftringen Service har lyckats hålla sig inom de tidsramar och med den kvalitet vi kom överens om. Studenterna har visat stort intresse vilket bl.a. visar sig i att de flesta redan har valt Internetleverantör, säger Rolf Svensson, VD för AF Bostäder.

De fristående Internetleverantörerna Bredband2, Lunds stadsnät och Bahnhof (tidigare One Bredband) konkurrerar om kunderna i det öppna stadsnätet, vilket lett till mycket attraktiva priser. Beställer man en hastighet på 100 Mbit/s ligger priset per månad under hundralappen.

– Stadsnätet har blivit en riktig succé. Hastigheten på nätet är imponerande. Dessutom har projektet genomförts på ett föredömligt sätt och för vår del är detta en bekräftelse på att vi kan det här. Flera studentnationer har nu också beställt anslutning till Lunds Energi Öppet Stadsnät. Det innebär att vi fortsätter utbyggnaden i Lund och i Lomma. En viktig poäng är att vi även har förberett för IP-telefoni och TV, säger Håkan Johannesson, VD för Kraftringen Service AB.

En stor fördel med stadsnätet är att det är lätt att komma igång. I praktiken ansluter den boende sin dator till nätverksuttaget och startar upp webbläsaren. En registrering görs och sedan kan den boende själv välja mellan flera tjänsteleverantörers tjänster. Cirka 77 % av de nu anslutna har valt en hastighet på 10 Mbit/s, 15 % har valt den högsta hastigheten d.v.s. 100 Mbit/s. De resterande 8 % har valt hastigheter på mellan 1 och 4 Mbit/s.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Håkan Johannesson, VD Kraftringen Service AB, 046-16 31 01 (vidarekopplas t. mobil) E-post: hakan.johannesson@kraftringen-service.se.

Rolf Svensson, VD, AF Bostäder, 046-19 15 11 alt. 070-935 81 11.
E-post: rolf.svensson@afb.se.