Svenskarna betalar 1,5 miljard för mycket till elbolagen

Report this content

Äldre bättre på att spara pengar genom att byta elavtal – 61 procent som byter elavtal över 50 år

Stockholm den 19 oktober 2010 – Kraftum.se, Sveriges enklaste sajt för jämförelse av elpriser, meddelar att äldre elkunder är mer benägna att byta elavtal än den yngre generationen.

Enligt konsumentverket har fler än 1 miljon svenskar de dyraste tillsvidareavtalen med sina elleverantörer. För ett snitthushåll* innebär det cirka 6 120 kronor**, medan ett rörligt avtal skulle innebära cirka 4 580*** kronor. En skillnad på 1 540 kronor. Uppskattningsvis skulle svenska hushåll tillsammans spara cirka 1,540 miljarder kronor på att aktivt byta elavtal.

Enligt Kraftum.ses nya kundundersökning är 61 procent av dem som byter elavtal över 50 år. Den äldsta kunden som bytt elvatal via Kraftum.ses hemsida senaste månaden är 86 år.

-       Att pensionärer med knapp kassa byter elavtal är förståeligt. Att de gör det hos oss ser vi som ett bevis på att vi verkligen har en enkel tjänst som är lätt att förstå, säger Jacob Nordwall, VD på Kraftum.se. Men att ungdomarna inte insett att de kan spara tusenlappar till studentkassan, eller att barnfamiljerna inte bryr sig om ”ett extra barnbidrag”, det är konstigt, fortsätter Jacob.

Det tar idag bara 3 minuter att byta elavtal via Kraftum.se. Kunden behöver inte tänka på själva bytet då Kraftum.se sköter all administration helt gratis. Det tar alltså 3 minuter att tjäna cirka 1500 kronor.

Som exempel kan tas Umeå Energi där ett tillsvidareavtal för en lägenhet med en årsförbrukning på 5000 KWh ger ett elpris på 136,13 öre/KWh. Genom Kraftum.se kan samma konsument välja ett rörligt avtal från Borås med elpriset 101,84 öre/KWh. I avtalet hos detta bolag ingår dessutom grön el. Priset hos Umeå Energi är alltså mer än 33 procent dyrare.

För frågor kontakta:

Olof Lorentzon, Kraftum.se

Tel: 070 – 483 54 53; e-post: olof@kraftum.se

Jennie Sinclair, Sinclair PR & Kommunikation

Tel: 070-777 73 08; e-post: jennie@sinclairpr.se

Om Kraftum: Kraftum.se är Sveriges enklaste tjänst för jämförelse och byte av elpriser****. Samtliga nu tillgängliga elavtal listas och jämförs så att kunden kan hitta det billigaste alternativet. Det tar tre minuter att välja och att byta till det billigaste elavtalet. Kraftum.se står för all administration kring byte av elleverantör samt gratis kundtjänst via telefon. För mer information besök kraftum.se

* Energimyndigheten.se: Typhus=150 m2, 27 100 kwh/år, Typlägenhet=90 m2, 17 200 kwh varav 3600 el (resten värme som ingår i hyra och ej kan bytas av enskild bostadsägare). Viktning av lägenhet och villaägare genom SCBs statistik för antal lägenheter och hus.

** Priset är baserat på ett snittpris för tillsvidareavtal, exemplet 136,13 öre/KWh från Umeå Energi

*** Priset är baserat på ett snittpris för rörliga avtal, exemplet 101,84 öre/KWh från Borås Energi.

**** Enligt PC för alla, 20100813, nr 7

Taggar: