Krea lanserar ny rådgivningstjänst för större finansieringsaffärer

Allt större finansieringar genomförs digitalt i spåren av coronapandemin. Data från Kreas digitala finansieringstjänst visar att det genomsnittliga valda beloppet från företag under första kvartalet 2021 ökade med 59 procent jämfört med samma period året innan. Dock kräver banker mer utförligt kreditunderlag för att bevilja större belopp. För att möta den ökade efterfrågan har Krea utvecklat en ny tjänst för större företag. Tjänsten är unik då Krea skapar en gedigen kreditpropå, agerar som rådgivare och konkurrensutsätter även storbanker.

Många medelstora företag har upplevt svårigheter att säkerställa finansiering under coronapandemin. Krea har samtidigt fått allt fler förfrågningar över 4 miljoner kronor, vilket anses vara en gräns där företag kan få tillräckligt attraktiva villkor i en digital upphandling.

- "Vår digitala tjänst som kräver återkoppling från banker inom 48 timmar har varit för snabb för bankerna att göra en ordentligt bedömning av verksamheterna på större belopp. Samtidigt uppskattar ägaren och beslutsfattare i medelstora företag en personligare kundresa som fortfarande känns tidseffektiv. På bara tre veckor får företag finansiering på plats och kan känna sig säker på att ha fått de bästa villkoren på marknaden" säger Carsten Leth, Kommersiell Chef på Krea.

Erbjudandet är tillgängligt för företag som har ett finansieringsbehov på mellan 4 och 30 miljoner kronor och vill anlita en professionell partner i sin upphandling av finansieringen.

- "Många företagare har inte tid att göra en stor upphandling med flera banker. Det är främst av tidsbesparingsskäl, men även att man vill konkurrensutsätta för att få bättre villkor som är orsaken till att kunder tar hjälp i upphandlingen. Vi har fått goda resultat under en testfas och vill nu utöka vårt erbjudande till fler medelstora företag", säger Carsten Leth, Kommersiell Chef på Krea

Kunden betalar en prestationsbaserad avgift, vilket innebär att den enbart betalas ifall företagaren väljer att ta finansiering. Genom att inte ta betalt av bankerna kan Krea samla in förslag från alla relevanta banker, inklusive storbanker. Krea vill genom denna unika affärsmodell öka transparensen på marknaden och säkerställa att företag får bästa möjliga villkor.

Läs mer om Kreas erbjudande för finansiering

----------------------------------
Carsten Leth
Vice VD
carsten.leth@krea.se
----------------------------------

Krea är Sveriges största oberoende finansieringstjänst för företag. Vi har hjälpt över 10 000 svenska företag att få finansiering till bästa möjliga villkor genom att konkurrensutsätta banker mot varandra. Tjänsten är digital och innebär att företag kan söka, jämföra och teckna företagslån eller sälja fakturor upp till 4 miljoner kronor utan att behöva gå igenom krångliga processer. För finansieringsbehov över 4 miljoner kronor hjälper vi dessutom till med att göra allt underlag, från affärsplan till budget och erbjuder en personlig resurs som sköter kommunikation och förhandling med bankerna.

Taggar: