Kreas nya AI-lösning hjälper långivare till fler affärer och sänkta handläggningskostnader

Många långivare har utmaningar med att effektivt handlägga förfrågningar från mindre företag. Handläggningskostnaderna är höga för att långivare har begränsad insyn i vilka villkor som företagarna vill acceptera. Det leder till att långivare spenderar majoriteten av sin tid på förfrågningar som inte konverterar till intäkter. Krea utökar nu sitt erbjudande med en ny AI-tjänst som hjälper långivare att få flera kunder med lägre handläggningskostnader. Genom Kreas "Bid Attractiveness Score" får långivare återkoppling i realtid på hur sannolikt det är att kunder accepterar deras erbjudande. På så sätt kan de fokusera sin tid på de kunder som är mest relevanta för dem.

Genom Kreas digitala finansieringstjänst kan små och medelstora företag få tillgång till flertal olika långivare. Småföretag upplever ofta att deras bank inte ger dem tillräckligt med service - 7 av 10 företag i Sverige upplever problem att få tillgång till finansiering för investeringar1. En av anledningar för detta är att handläggningskostnader är höga för mindre företag. Krea utökar nu sitt erbjudande med en ny AI-tjänst som hjälper långivare att få flera kunder med lägre handläggningskostnader.

• “Vi har sett att många av de långivare vi jobbar med ger erbjudanden till kunder utan att få insikt i vad som är ett bra erbjudande för just den kunden. Därför har det historiskt lett till att många långivare har en låg konverteringsgrad på de erbjudanden de ger till kunder, runt 5%. Genom att redan från början få en indikation på hur sannolikt det är att kunden godkänner offerten, låter vi långivare anpassa sitt erbjudande till vad som är relevant för just detta företag” säger Carsten Leth, Chief Commercial Officer på Krea

Kreas AI-lösning ger ett betyg för varje låneförslag som långivaren lägger. Detta betyg ger en indikation på hur sannolikt det är att en specifik kund konverterar med det låneförslaget. Dessutom ger AI-lösningen också rekommendationer på hur långivaren kan förbättra sitt erbjudande för att göra det mer attraktivt för företagaren.

Genom att få denna information i realtid kan säljpersonal och handläggare allokera sin tid bättre. Det gör att de både vinner fler affärer men också effektiviserar säljprocessen.

• “Vi tror att vi har en stor roll i att både göra det enklare för företagare att få tillgång till finansiering och samtidigt hjälpa långivare bli mer digitala och sänka handläggningskostnaderna. Detta är ett ytterligare steg i att skapa en effektiv matchningstjänst för både långivare och kunder” säger Carsten Leth, Chief Commercial Officer på Krea

Tjänsten är baserad på maskininlärning och tar hänsyn till mer än 50 000 låneerbjudanden genom Krea sedan lansering i December 2018. Långivarna får omedelbar svar i systemet kring erbjudandets betyg, och kan därigenom anpassa och iterera sina bud i realtid. Algoritmen bygger på 350 parametrar såsom historiska låneförslag, företagets finansiella data, kredithistorik, säkerhet som kunden lägger till, information om huvudmän i bolaget samt annan extern data.

AI-lösningen kommer finnas tillgänglig för Långivare som en prenumeration och är optimerad för kunder med upp till 25 Mkr i omsättning.

För mer information om Krea, gå in på krea.se

1 Företagarna - Finansieringsrapport, 2021

Vice VD
carsten.leth@krea.se

Krea är finansieringstjänsten där småföretagare uppnår sin potential för att växa genom att få tillgång till den bästa finansieringen.

Kreas digitala jämförelseplattform gör det enkelt för små- och medelstora företag att hitta finansiering med de bästa möjliga villkoren. Vi har hjälpt mer än 15 000 svenska företag hitta rätt finansiering genom att tillhandahålla en marknadsplats av 25+ långivare. Tjänsten är digital och möjliggör för företag att hitta, jämföra och få utbetald finansiering up till 30 miljoner kronor utan krångel.