Ny framgång - Krea fördubblade sin omsättning 2022

Krea, Sveriges finansieringsplattform för små- och medelstora företag fortsätter nå nya höjder. Under 2022 gjordes flera satsningar och företaget nådde nya milstolpar. Nu konstateras att Krea ökade sin omsättning med över 100% från 2021 och genererade dessutom lönsamhet under den andra halvan av 2022.

2022 var ett positivt och händelserikt år för Krea. Företaget mer än fördubblade sin förmedlade volym från 2021 och nådde sin milstolpe på 1 miljard kronor i förmedlad finansieringsvolym. Krea expanderar internationellt och lanserade 2022 sin plattform i Finland under namnet Kredita. Samtidigt som det svenska teamet nästan fördubblades på 12 månader.

Krea har utvecklat ny teknik och kompletterat sin tjänst. På plattformen erbjuds idag ett flertal olika finansieringsformer, däribland företagslån, fakturaköp, checkkredit samt fastighetslån och företagsleasing. Kreas plattform har på så sätt utvecklats till en komplett finansieringstjänst där även en omfattande rådgivningstjänst ingår.

Den fördubblade omsättningen är ett resultat av Kreas satsningar och ett bevis på att Kreas tillväxtresa fortsatt går i positiv riktning. Totalt konstaterades Kreas omsättning 2022 till över 20 miljoner kronor.

Citat Carsten Leth, CCO Krea: “Det faktum att vi har ökat våra intäkter avsevärt under 2022 är ett bevis på det betydande värde vi tillför småföretag när de är i behov av externt kapital. Finansieringsmarknaden för företag kan verka som en djungel för många. Fler företagare inser nu att vi är den naturliga guiden till rätt lösning för just deras situation.”

Huvudsaklig anledning - större finansieringsbelopp

En huvudsaklig anledning som ligger till grund för den ökade omsättningen är att Krea förmedlar större finansieringsbelopp. Krea samarbetar med långivare på marknaden som i allt större utsträckning konkurrerar med traditionella aktörer. Det innebär att Krea hjälper fler större kunder som söker finansiering med större belopp.

För att kunna bemöta de större kunderna har Krea lanserat tjänsten Advisory. För större finansieringsbehov hjälper Krea till med att göra allt underlag, från affärsplan till budget. Krea erbjuder en personlig resurs som sköter all kommunikation och förhandling med långivarna samt direkt rådgivning till kunden utan någon väntetid eller telefonkö.

Under 2022 förmedlade Krea finansieringsbelopp upp till 32 miljoner kronor, bland annat åt börsnoterade företag. Det genomsnittligt utbetalade beloppet ökade med över 60% från 2021.

Ökat inflöde - allt fler inser fördelarna med Krea

Ytterligare en anledning till den fördubblade omsättningen är det ökade inflödet. Allt fler företag vänder sig till Krea när de söker finansiering. Antalet ansökningar på plattformen har ökat med 50% bara på ett år. Detta tyder på att allt fler företag ser fördelarna med att använda sig av Kreas finansieringstjänst.

En av de stora fördelarna (störst nätverk) är att Krea konkurrensutsätter över 30 långivare för att företag ska få bästa möjliga villkor för finansiering. Företagen kan sedan välja det erbjudande som passar dem bäst utifrån deras krav på till exempel ränta, säkerheter och andra villkor. Antalet företag som väljer ett erbjudande hos Krea som de är nöjda med har ökat från tidigare år. Även antal förmedlade krediter hos Krea har ökat markant från tidigare år.

Fokus framåt - hjälpa fler

Krea har etablerat en stark marknadsposition i Sverige och har nu även tagit sig in på den finländska marknaden. Nu fortsätter resan framåt. I dagens läge har det blivit ännu viktigare att hjälpa företag att sänka sina kostnader, vilket Krea gör genom att konkurrensutsätta banker och andra långivare. Dessutom har storbanker generellt blivit mer restriktiva med vilka de lånar ut pengar till i rådande läge, vilket skapar ett “åtkomst-problem”. Då Krea har tillgång till den största nätverket av långivare skapas en möjlighet för företag att få tillgång till finansiering. Kreas huvudsakliga fokus att se till att ännu fler kunder kan få tillgång till finansiering med bästa möjliga villkor.

Citat Carsten Leth, CCO Krea: “Vi jobbar hårt för att kunna hjälpa fler företag i Sverige och Finland att få tillgång till den bästa finansieringen. Av den feedback vi får från våra kunder framgår det att vi levererar en värdefull och unik tjänst på marknaden. Nu är vår främsta utmaning att se till att fler företagare blir medvetna om vår kostnadsfria tjänst.”

För mer information:

Vice VD och CCO
Email: carsten.leth@krea.se
Mobil: +46727196659

Om Krea:

Krea är finansieringstjänsten där småföretagare uppnår sin potential för att växa genom att få tillgång till den bästa finansieringen. Kreas digitala jämförelseplattform gör det enkelt för små- och medelstora företag att hitta finansiering med de bästa möjliga villkoren. Vi har hjälpt mer än 20 000 svenska företag hitta rätt finansiering genom att tillhandahålla en marknadsplats av 30+ långivare. Tjänsten är digital och möjliggör för företag att hitta, jämföra och få utbetald finansiering upp till 30 miljoner kronor utan krångel. Vi är sedan 2022 även verksamma i Finland under namnet Kredita.