Mindre än 950 strömlösa

Report this content

Det intensiva arbetet med att få ner antalet strömlösa kunder ger resultat. På fredags-morgonen hade över 2 700 kunder fått tillbaka strömmen i KREAB:s nätområde i Hallabro sedan orkanen härjade.

- Vi är naturligtvis mycket glada för att vårt intensiva arbete ger resultat och vi gör verkligen allt vi kan för att bedriva ett effektivt och säkert arbete ute i skogarna så att kunderna inte ska behöva vänta längre än nödvändigt. Skadorna är mycket omfattande och vi kan ännu inte säga när alla kunder får tillbaka sin el men vi vet att vi under dagen och helgen förmodligen får igång ett par hundra kunder, säger Christer Holst, VD för KREAB- bolagen.

Vissa energibolag har tyvärr drabbats av en del materialstölder, något som KREAB har varit förskonad från. Sådana sabotage fördröjer ett redan mycket besvärligt arbete ytterligare. Dessutom kan det vara farligt att röra materialet eftersom ledningar som ligger på marken kan vara spänningsförande.

- Ja, vi har varnat om detta förut men vi kan inte göra det för många gånger. Vi vill även poängtera att det är förbjudet att koppla in reservaggregat själv. Det är förenat med livsfara både för den som kopplar in det och för våra montörer som sedan kommer för att transportera dem vidare. Aggregaten måste installeras av en auktoriserad elektriker, avslutar Christer Holst.

Vi uppdaterar hemsidan www.kreab-energi.se kontinuerligt då vi har ny information. Där finns också en karta som visar strömsatta områden och även en prognos för områden som blir inkopplade härnäst. Dessutom finns fotografier att tillgå från arbetet som bedrivs i skogarna.

För mer information kontakta: Christer Holst, VD för KREAB-bolagen, christer.h@kreab-energi.se Telefon: 0435-77 81 03, mobil 0708-80 17 31. Växeln 020-410 010.