Över 2 300 kunder har fått elen tillbaka

Report this content

Antalet strömlösa har minskat ytterligare i Hallabros nätområde och nu ikväll konstateras att över 2 300 av KREAB Blekinges 3 600 kunder har fått tillbaka strömmen sedan orkanen drog över Blekinge.

- Vi är medvetna om att situationen är mycket problematisk för de kunder som fortfarande är utan elförsörjning och vi beklagar verkligen det. Vi gör allt vi kan för att återställa skadorna men det är ett mycket svårt och omfattande arbete som tar tid, säger Christer Holst, VD för KREAB Energi AB.

Under onsdagen jobbar cirka 160 personer ute i fält men hemvärnets personal samt militären vilar under morgondagen för att i övermorgon fortsätta sitt arbete. Det är ett tungt och farligt arbete som bedrivs ute i skogarna. Som det ser ut idag kan det vara möjligt att skicka hem skogshuggarna efter helgen för då är deras arbete slutfört. Därefter fortsätter ledningsmontörerna att reparera ledningarna.

- Vi har ett stort ansvar för vår personal och det är mycket viktigt lösa av personalen så att de får vila upp sig och komma tillbaka med friska tag. Olycksrisken är betydligt större när personalen är trött, avslutar Christer Holst.

Ett omfattande arbete för att placera ut reservaggregat på prioriterade områden bedrivs. För tillfället finns 14 st aggregat utplacerade runtom i nätområdet och dessa kommer att flyttas allt eftersom strömmen kommer tillbaka i de områden de nu står.

Återigen vill vi påpeka faran med att vidröra ledningar som ligger på marken eftersom de kan vara spänningsförande. Det är förenat med livsfara! Vi uppmanar även våra kunder att se till att spisar och liknande utrustning är avstängda så att inte bränder inträffar då strömmen kommer tillbaka.

Vi uppdaterar hemsidan www.kreab-energi.se kontinuerligt då vi har ny information. Där finns också en karta som visar strömsatta områden och även en prognos för områden som blir inkopplade härnäst. Dessutom finns fotografier att tillgå från arbetet som bedrivs i skogarna.

För mer information kontakta: Christer Holst, VD KREAB Energi AB, christer.h@kreab-energi.se Telefon: 0435-77 81 03, mobil 0708-80 17 31. Växeln 020-410 010.