Tillsyn enligt nätnyttomodellen betyder inte återbetalning

Report this content

De senaste dagarna har media felaktigt angivit att elnätsbolag med tillsyn enligt nätnyttomodellens beräkning ska återbetala stora summor till kunderna. Detta är inte korrekt. Nätnyttomodellen är endast ett urvalsinstrument. Det är det första steget i processen för att avgöra om ett nätföretags nätavgifter är skäliga.

I den tillsyn som nu skett med hjälp av nätnyttomodellen har de nätföretag med en debiteringsgrad på över 1,3 fått besked om tillsyn av Energimyndigheten. De två sammanslagna nätområdena KREAB Björnekulla AB och KREAB Energi AB har enligt Energimyndighetens nätnyttomodell en debiteringsgrad på 1,21 respektive 1,22 och berörs därför inte av några åtgärder. Våra kunder har därför ingen anledning att skicka in blanketter eller brev om återbetalning.

För mer information kontakta: Christer Holst, VD KREAB Energi AB, christer.h@kreab-energi.se Telefon: 0435-77 81 03, mobil 0708-80 17 31. Växeln 020-410 010.