Sveriges första bok om sociala medier, marknadsföring och kommunikation

Report this content

Bloggar, Twitter, Facebook, wikis, Youtube... Vad är egentligen sociala medier? Hur kan företag och organisationer dra nytta av dem för PR, varumärkesbyggande, reklam och annan kommunikation? Nu släpps boken som förklarar, inspirerar och ger praktiska exempel.

Boken "Marknadsföring och kommunikation i Sociala Medier" är den första i sitt slag på svenska. Den lyfter fram och beskriver sociala medier och marknadsföring anpassat till svenska förhållanden. - Sociala medier innebär nya möjligheter för företag och organisationer. Det handlar om nya sätt att tänka marknadsföring och kommunikation, att skapa dialoger och kommunicera på användarnas villkor. Folk börjar bli trötta på traditionell reklam och den når inte fram i samma utsträckning som tidigare. Då kan sociala medier vara ett bra komplement, säger Lena Carlsson, VD på kommunikationsbyrån Kreafon som står bakom boken. Boken presenterar övergripande förändringar och nya förutsättningar för marknadsföring och kommunikation. Ett kapitel tar upp strategiskt arbete och ett annat handlar om juridiska riktlinjer. I boken finns även flera konkreta exempel på hur företag använder sig av sociala medier. Lindex, Lantmännen, Stena Line, Ving, Nordic Medical Advisor och klädbutiken Mandel är några av de företag som berättar om sina erfarenheter. - För små företag kan sociala medier innebära en stor fördel, eftersom möjligheterna är många även utan en stor budget. Istället handlar investeringen om tid och engagemang. För stora företag och organisationer, som ibland kan upplevas som anonyma, finns möjlighet att få ett mer personligt tilltal och en närmare kundkontakt, säger Lena Carlsson Förhoppningen är att boken ska tilltala även de som känner sig ovana vid de digitala medierna. - Visst kan det tyckas något märkligt att ge ut en traditionell pappersbok i det här högst digitala ämnet, men samtidigt kan det kännas praktiskt att få en introduktion samlad mellan två pärmar. Tanken är att alla, oavsett förkunskaper, ska kunna förstå nyttan av till exempel en företagsblogg eller att twittra, säger Lena Carlsson. Boken vänder sig främst till yrkesverksamma personer inom företagsledning, marknadsföring, information, kundservice, rekrytering och liknande. Den kan även användas i undervisningssammanhang. Mer information: www.kreafonboken.se Bildmaterial: http://www.flickr.com/photos/kreafon/sets/72157622215249079 Kontaktperson: Lena Carlsson, VD. Tel: 031-708 99 25, e-post: lena@kreafon.se Kreafon är en fullservicebyrå inom reklam och PR i traditionella och nya medier. Byrån startades 2001 av Lena Carlsson. Under årens lopp har byrån arbetat med kunder som Arbetsförmedlingen, Blocket.se, Brottsportalen, Dimoda, Emmaus Björkå, Göteborgs Stad, MyMission, Nordic Medical Advisor, Kahls Kaffe, Konsumentföreningen Väst, Svenska Franchiseföreningen, Trädgårdsföreningen och Vägverket. Hemsida:www.kreafon.se Kreafonbloggen: www.kreafon.se/blog Twitter: www.twitter.com/kreafon Facebook: www.facebook.se/kreafon

Taggar: