Kreatel får ännu en stor bredbandsorder

Kreatel får ännu en stor bredbandsorder LINKÖPING 10 september 2001 - Kreatel Communications AB har fått ytterligare en stor order på bredbandssystemet Tornado. Beställare är den norska bredbandsoperatören Agder Energi A/S i Kristiansand. Ordervärdet uppgår initialt till 20 miljoner kronor och med en potential på 60 000-70 000 hushåll bara i Norge förväntas det totala ordervärdet uppgå till mer än så. Redan nu har 500 Tornadoterminaler levererats till Agder Energi. - Agder Energi gör en imponerande satsning och vi ser en mycket stor potential i den här ordern. Vi tror att energibolagen kommer bli starka aktörer inom bredbandstjänster och har anledning att förvänta oss fler lanseringar av det här slaget över hela Europa. Samarbetet med Agder Energi kan i det sammanhanget utgöra en intressant referens för oss. Kreatel har hittills fått huvuddelen av de stora ordrar på IP-baserade bredbandssystem som gått i världen, vilket bekräftar att vårt system är absolut marknadsledande, säger Lars Bengtsson, VD för Kreatel Communications. Kreatel har tidigare tecknat ett avtal värt 150 MSEK med den italienska operatören FastWeb som sedan juni distribuerar bredbandsterminaler i full kommersiell skala till sina abonnenter. Genom att besöka Milano har representanter för Agder Energi kunnat detaljstudera Tornadosystemet implementerat i verkligheten. - Kreatels Tornadosystem har efter en noggrann marknadsundersökning visat sig vara den bästa lösningen för IP-baserade bredbandstjänster. Vi är imponerade av Kreatels kompetens inom området. De har djupa tekniska kunskaper men även en bred förståelse för marknadens utveckling och affärsmodellerna generellt, säger Jan Pedersen, Koncerndirektör på Agder Energi A/S. Om Tornadosystemet Tornadosystemet är marknadens första IP-baserade system för multimediatjänster i bredbandsnäten. Terminalerna, Tornado/K5, kopplas till bredbandsuttaget i hemmet och ger abonnenter tillgång till tjänster såsom interaktiv TV, Video-on-Demand och Webb-surfning med den vanliga TV-apparaten som bildskärm. De mjukvarustyrda terminalerna är del av en systemlösning och kan på ett enkelt sätt uppdateras med ny information och nya tjänster även sedan de installerats. Kreatel har tidigare levererat Tornado/K5 till operatörer i bland annat Italien, Tyskland och Sverige. Om Kreatel Kreatel Communications AB, grundat 1996, utvecklar och marknadsför flexibla tjänsteterminalsystem som möjliggör för operatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda tjänster i telekom- och bredbandsnäten. Produktportföljen innehåller produkter med högt mjukvaruinnehåll som möjliggör mervärdestjänster i det fasta telenätet ch de nya bredbandsnäten. Kreatel har sitt huvudkontor i Linköping. För mer information om Kreatel besök www.kreatel.se Om Agder Energi AS Agder Energi AS er et av Norges tre største energsiselskap med produksjon, distribusjon og salg av hovedsaklig vannkraft. Energikonsernet satser nå også innen nye forretningsområder knyttet til kontakten med kunder via fiberkommunikasjon. Selskapet produserer og selger i dag over 9 TWh vannkraft i Norge og utlandet. Innen distribusjon har selskapet 147.000 nettkunder konsentrert i de to Agderfylkene i Sør-Norge. Fjernvarme, biobrensel, vindkraft og nå fiberkommunikasjon, er nye og viktige satstingsområder for konsernet. Mer information om denna pressrelease ges av Kreatel Communications AB Agder Energi A/S Owen Holmström, försäljningschef Jan Pedersen, ED Owen.holmstrom@kreatel.com jan.pedersen@kev.no 013-367609, 0733-517609 +47-90 60 29 16 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/10/20010910BIT00100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/10/20010910BIT00100/bit0001.pdf