Kreatel i framgångsrikt samarbete med Prevas

Kreatel i framgångsrikt samarbete med Prevas LINKÖPING, 6 september 2001 - Kreatel har under en tid samarbetat med Prevas för framtagning av infrastruktur och systemuppbyggnad för IP- baserade bredbandstjänster för Kreatels bredbandssystem Tornado. Nu har samarbetet resulterat i ett omfattande kontrakt med en ledande nordisk bredbandsoperatör. Inom ramen för samarbetet kan Kreatel och Prevas gemensamt erbjuda bredbandsoperatörer anpassning och integration av Kreatels Tornadosystem med operatörernas befintliga system för leverans av bredbandstjänster. Prevas har gjort en kraftfull satsning för att bli en ledande aktör på marknaden för bredbandstjänster. Kreatel har en marknadsledande ställning och vi är mycket glada att samarbetet nu har gett utdelning, säger Peter Johansson, Vice President Telecom på Prevas. - Genom samarbetet med Prevas kan vi erbjuda våra kunder individuell anpassning och integration av Tornado med deras befintliga system utan att vi tvingas binda upp egna utvecklingsresurser, säger Lars Bengtsson, VD för Kreatel Communications. Om Tornadosystemet Tornadosystemet är marknadens första IP-baserade system för multimediatjänster i bredbandsnäten. Terminalerna kopplas till bredbandsuttaget i hemmet och ger abonnenter tillgång till tjänster såsom interaktiv TV, Video-on-Demand och Webb-surfning med den vanliga TV-apparaten som bildskärm. Kreatel har tidigare levererat Tornadoterminaler till operatörer i bland annat Italien, Sverige, och Tyskland. Om Kreatel Kreatel Communications AB, grundat 1996, utvecklar och marknadsför flexibla tjänsteterminalsystem som gör det möjligt för operatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda tjänster i telekom- och bredbandsnäten. Produktportföljen innehåller ett spektrum av produkter med högt mjukvaruinnehåll som möjliggör mervärdestjänster i de nya bredbandsnäten och de fasta telenäten. Kreatel, med huvudkontor i Linköping, har i september 2001 drygt 60 anställda. För mer information om Kreatel, besök www.kreatel.com Om Prevas Prevas är ett snabbväxande konsultföretag inom IT-området och har idag ca 300 medarbetare inom affärsområdena telecom, bioinformatics och industry. Prevas är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet och kvalitet till ett fast pris. För mer information om Prevas, besök www.prevas.se/telecom Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Kreatel Communications AB Prevas AB Lars Bengtsson,VD Peter Johansson, Vice President, Telecom +46-73-351 76 01 +46-8-726 40 28 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00220/bit0001.pdf