Kreatel stärker sin finansiering med 32,7 miljoner kronor

Kreatel stärker sin finansiering med 32,7 miljoner kronor LINKÖPING, 6 maj, 2002 - Bolagsstämman i Kreatel Communications AB har beslutat genomföra en nyemission som kommer att slutföras under maj. Som ett första steg har fem institutionella ägare gått in med 32,7 miljoner kronor. Deltagare i detta första steg är ABN AMRO Nordic Ventures NV, Bure Equity, Innovationskapital, SEB Företagsinvest och 6:e AP-fonden. Emissionen genomförs för att säkerställa den fortsatta utvecklingen och marknadsföringen av Kreatels produkter på bredbandsområdet där operatörerna nu rullar ut tjänster runt om i världen. - Med detta kapitaltillskott stärker vi vår position och kan möta våra kunder med en god ekonomisk grund och uppfylla det förtroende de har för oss. Vi står väl rustade inför kommande affärer, säger Lars Bengtsson, VD för Kreatel Communications. Om Kreatel Kreatel Communications AB grundades 1996 och har sitt säte i Linköping. Företaget utvecklar och marknadsför flexibla tjänsteterminalsystem som gör det möjligt för operatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda attraktiva tjänster i tele- och bredbandsnäten. Exempel på sådana tjänster är möjligheten att beställa hem en videofilm över sin bredbandsuppkoppling, att sänka sina telefonikostnader genom att samtalen styrs till den billigaste teleoperatören (sk samtalsrouting), eller att skicka SMS i det fasta telenätet. Företaget har snabbt intagit en teknisk och marknadsmässig tätposition inom utvecklingen av set-top- box-system som möjliggör interaktiva TV-tjänster i bredbandsnät. Kännetecknande för Kreatels produktportfölj är högt mjukvaruinnehåll och systemlösningar. För mer information om Kreatel, besök www.kreatel.com Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Lars Bengtsson Claes Pettersson VD Finanschef lars.bengtsson@kreatel.com claes.pettersson@kreatel.com 013-367601 013-367605 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00200/wkr0002.pdf