Kreatel tecknar avtal med Lyse Energi AB i Norge

Kreatel tecknar avtal med Lyse Energi AB i Norge LINKÖPING, 10 September 2002 - Kreatel Communications AB, ledande leverantör av IP-baserade bredbandsboxsystem, har fått ännu en order från ett norsk energibolag. Det är Lyse Energi AB i Stavanger som har valt Kreatels set-top box-system för att leverera bredbandstjänster till sina abonnenter. Sedan tidigare levererar Kreatel sin lösning till ett annat norskt energibolag - Agder Energi AB. Lyse Energi AB planerar att rulla ut bredband via fiber ända in i hemmet för att kunna erbjuda sina kunder diverse tjänster såsom Internet, TV och Video on Demand. De första 500 abonnenterna har redan tillgång till dessa tjänster. Lyse planerar att fortsätta utbyggnaden av näten till 20 000 nya abonnenter under innevarande och nästa år. - Norge har visat sig vara pionjärer inom bredbadsutbyggnaden och Kreatel har intagit en stark position på marknaden, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel. Vi ser fram emot samarbetet med Lyse som har visat en mycket hög kompetens och professionalism i sin satsning. Via fiber ända in i hemmet kommer Lyses abonnenter kunna ta del av ett stort antal bredbandstjänster. Projektet omfattar flera världsledande leverantörer. Cisco ska stå för nätutrustningen, IBM för systemintegration, Tandberg Television för TV- och videosändningsutrustning samt den portal som ska förmedla tjänsterna ut mot slutkund och Kreatel blir alltså leverantören av box och programvara ute hos kund samt den server som styr och uppdaterar boxarna. - Lyse Energi AB har haft nöjet att arbeta med Kreatel sedan förra hösten säger Eirik Gundegjerde, Produktchef Bredband på Lyse. Under samarbetet har ett koncept för TV-baserade tjänster levererade över bredbandsnätet utvecklats där Kreatel har visat sig kunna erbjuda ett know-how och en leveransförmåga som motsvarat våra behov. Om Kreatel Kreatel Communications AB är ett världsledande företag inom utveckling och marknadsföring av IP-baserade set-top-box-system för interaktiva TV- tjänster i bredbandsnät. Systemen består av en set-top-box med tillhörande mjukvara samt managementsystem. Genom boxen kan användaren ta del av avancerade underhållnings- och kommunikationstjänster såsom en stor mängd TV- och radiokanaler, direktbeställning film, musik, spel och nyheter (sk on-demand-tjänster), e-post, Internetsurfning etc - allt levererat över bredbandsnätet och med den vanliga TV:n som bildskärm. Kreatel ingår i ett nätverk av starka partners som tillsammans erbjuder en helhetslösning. Kreatels system har levererats i stora volymer internationellt och vänder sig till xDSL- och fiberoperatörer över hela världen som vill erbjuda sina abonnenter ett nytt sätt att använda TV:n. För mer information om Kreatel, besök www.kreatel.com. Om Lyse Lyse Energi är en energioperatör som förser 110 000 kunder i 16 kommuner i sydvästra Norge med gas och elektricitet. Lyse har nyligen startat tester med bredbandstjänster såsom video, telefoni och data över fiberanslutningar. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Lars Bengtsson VD, Kreatel Communications AB Tel: 0733-517601 Lars.bengtsson@kreatel.com Eirik Gundegjerde Produktchef Bredband, Lyse Energi AB Phone: +47 51 90 88 85, +47 934 88 885 eirik.gundegjerde@lyse.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/10/20020910BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/10/20020910BIT00270/wkr0002.pdf