Kreatel tecknar avtal med Telefónica

Kreatel tecknar avtal med Telefónica LINKÖPING, 23 juni, 2003 - Kreatel Communications AB, ledande leverantör av system för TV-tjänster i IP-nät, har tecknat avtal med Telefónica, den främsta teleoperatören i den spansk- och portugistalande världen. Avtalet innebär att Kreatel levererar sin mjukvaruplattform och IP- baserade set-top-boxar (IP-STB) till Telefónicas lansering av TV- tjänster över ADSL. Telefónica, ett av världens största telekomföretag med en kundbas som överskrider 90 miljoner, har valt Kreatels set-top-boxlösning för att erbjuda TV-tjänster över ADSL till sina abonnenter i Spanien. Denna pionjär bland teleoperatörer har börjat sin utrullning av tjänster i Alicante och kommer att fortsätta med Madrid och Barcelona. Kreatels lösning har med framgång integrerats med Telefónicas infrastruktur och de första leveranserna av set-top-boxar har redan gjorts. Telefónica är det första av de tidigare statliga europeiska telekommonopol som lanserar interaktiv TV och videotjänster över befintligt kopparnätverk. Många av Telefónicas abonnenter betalar redan för Internetanslutning och för ytterligare några få euro kan de nu få tillgång till en mängd TV-kanaler, Video-on-Demand, musik och nyheter - allt levererat till den vanliga TV:n via Kreatel IP-STB. - Att Telefónica, en av världens största teleoperatörer, nu lanserar TV- tjänster over ADSL är ett starkt incitament för andra teleoperatörer att göra likadant, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel. Det avtal vi har undertecknat utgör en väldigt viktig referens för Kreatel och vi anser det vara en stor ära och ett bevis på vårt systems kapacitet att ha blivit valda av Telefónica, fortsätter Lars Bengtsson. - Kreatels lösning har i hög grad uppfyllt våra krav om kvalitet och stabilitet och ger oss samtidigt den flexibilitet vi behöver i framtiden, säger José Antonio Castillo, produktlinjechef Video over DSL på Telefónica. Dessutom har Kreatel varit tillmötesgående mot våra behov av produktanpassningar och har stått för bra kundsupport under testfasen. Om Kreatel Kreatel erbjuder mjukvaruplattformar och set-top-boxar för TV-baserade tjänster i IP-nät. Med integrerade lösningar av mjukvara, hårdvara och konsulttjänster ger Kreatel förutsättningar för en högkvalitativ upplevelse för konsumenten, samtidigt som framtidssäkerhet och lönsamhet för operatören säkerställs. Kreatels mjukvara är en öppen utvecklingsmiljö som gör det möjligt för operatörer och tredjepartsföretag att utveckla och distribuera digitala applikationer som TV, video, spel, mail, Internet osv till den vanliga analoga TV:n. Kreatels lösningar är implementerade av flertalet DSL- och fiberoperatörer internationellt. Om Telefónica Telefónica är den ledande teleoperatören i den spansk- och portugistalande världen och är det telekomföretag som har störst närvaro utanför sin hemmamarknad, Spanien, där det också är främst inom alla marknadssegment. Telefónica har över 90 miljoner kunder, en stark närvaro i 16 länder och har aktiviteter i nästan 50 länder. Ytterligare fakta som påvisar företagets storlek är dess anställda som i december 2002 överskred 157,000 personer, varav hälften i Latinamerika. Telefónicas kärnverksamhet omfattar bredband, fast telefoni, mobiltelefoni och applikationer. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Lars Bengtsson VD, Kreatel Communications AB Tel: 013 367601 eller 0733 517601 lars.bengtsson@kreatel.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/23/20030623BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/23/20030623BIT00150/wkr0002.pdf