Kreatel tecknar stort ramavtal när Smartv lanserar bredbandstjänster i svenska stadsnät LINKÖPING, 11 april 2002 - Kreatel Communications AB har tecknat sin första stora affär i Sverige på sitt set-top-box-system för bredbandstjänster. När Smartv Media/Infraconcepts Holding AB lanserar sin tjänst i veckan har den saknade länken fallit på plats och stadsnäten blir först ut med att fylla bredbandsnäten med underhållningstjänster. Sker utrullningen enligt plan innebär det en affär på över 100 miljoner kronor för Kreatel. I många kommuner i Sverige har energibolagen satsat stora pengar i att bygga upp ett lokalt fibernätverk, eller stadsnät, med hög kapacitet. Investeringarna har ofta stannat vid den fysiska infrastrukturen medan tjänsterna i näten har låtit vänta på sig. När nu Smartv går in och tar en innehålls- och tjänsteleverantörsroll i stadsnäten faller en viktig pusselbit på plats. Sollentuna först ut Först ut är Sollentuna Energi, vars abonnenter i veckan kommer att få ett erbjudande om att ansluta sig till Smartv:s tjänster via sitt bredbandsuttag. Potentialen är 24 700 kunder varav hälften redan är bredbandsanslutna. I början av juni 2002 beräknas de första kunderna vara uppkopplade mot det som blir Sveriges första kommersiella on- demandtjänst med möjligheten att beställa film, musik, nyheter m.m. Men även vanliga TV-kanaler kommer att levereras bredbandsvägen redan från start och kan alltså ersätta ett satellit- eller kabelabonnemang. Tjänsten kommer byggas ut kontinuerligt med Internet- och E-mail- tjänster, liksom med mer interaktivitet i mediainnehållet. Genom avtal med Sveriges största rättighetsinnehavare har Smartv lyckats med det som länge varit knäckfrågan för bredbandsindustrin - att kunna erbjuda ett attraktivt innehåll i näten. Kreatels set-top-box-system gör det möjligt Smartv har valt Kreatels set-top-box-system för att realisera tjänsterna ute hos abonnent. Själva boxen ansluts till hushållets TV och kopplas upp mot en server i nätet för att hämta programvara och inställningar. Via ett intuitivt menysystem kan sedan användaren navigera på TV:n bland de tjänster som erbjuds. Kreatels system garanterar att beställningar och rättighetsskyddat material hanteras korrekt samtidigt som nätet belastas minimalt. - Det är fantastiskt roligt att den svenska marknaden nu börjar röra på sig säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel. Smartv har den nödvändiga tekniska kunskapen, samtidigt som de förfogar över attraktivt innehåll - precis vad som behövs för att lyckas på den här marknaden. Stora utrullningsplaner i Sverige Sollentuna är bara början för Smartv som planerar att lansera sina tjänster över hela Sverige i hög takt - Goda samarbetspartners är A och O för att vi ska lyckas med våra utrullningsplaner och det gäller såväl på innehållssidan som på tekniksidan säger Mathias Carlsson, Contents Manager på Smartv. - Vi har valt Kreatel som leverantör för att de erbjuder den tekniskt ledande lösningen inom set-top-boxar men även för att de är marknadsmässigt ledande och har erfarenhet från internationella projekt av det här slaget. Om Kreatel Kreatel Communications AB grundades 1996 och har sitt säte i Linköping. Företaget utvecklar och marknadsför flexibla tjänsteterminalsystem som gör det möjligt för operatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda attraktiva tjänster i tele- och bredbandsnäten. Exempel på sådana tjänster är möjligheten att beställa hem en videofilm över sin bredbandsuppkoppling, att sänka sina telefonikostnader genom att samtalen styrs till den billigaste teleoperatören (sk samtalsrouting), eller att skicka SMS i det fasta telenätet. Företaget har snabbt intagit en teknisk och marknadsmässig tätposition inom utvecklingen av set-top- box-system som möjliggör interaktiva TV-tjänster i bredbandsnät. Kännetecknande för Kreatels produktportfölj är högt mjukvaruinnehåll och systemlösningar. För mer information om Kreatel, besök www.kreatel.com Om Smartv Konceptet Smartv har vuxit fram naturligt ur Infraconcepts Holding AB med verksamhet inom storbyggnationer av backbonenät, stadsnät och nu "the last mile" - uppkoppling mot hemmet. Med kunskap inom både små och stora projekt, med god kännedom om stadsnätens struktur samt ett redan etablerat gott rykte hos nätägare, sluter vi nu kedjan med vår storsatsning Smartv. Vi erbjuder ett helhetskoncept som inte har funnits tidigare. Rollen för Smartv är att samla och paketera innehåll till attraktiva tjänster som erbjuds till konsument. www.smartvmedia.tv Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Lars Bengtsson VD, Kreatel Communications AB Tel: 0733-517601 Mathias Carlsson Contents Manager, Smartv Tel: 0707-79 13 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/11/20020411BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/11/20020411BIT00100/wkr0002.pdf