Kreatel visar TV-tjänster över ADSL på Cebit

Kreatel visar TV-tjänster över ADSL på Cebit LINKÖPING, 12 mars 2002 - Kreatel Communications AB visar tillsammans med sin tyska partner Media Consult International (MCI) GmbH på årets Cebit-mässa i Hannover hur TV- och videotjänster kan levereras över ADSL- nät. Det är i den amerikanska telekomjätten Lucent Technologies monter som demonstrationen äger rum. MCI, en systemintegratör och konsultfirma inom media och telekom, visar strömmande video och TV med ADSL-teknik från Lucent och med Kreatels nya, ännu inte lanserade, MPEG-4-baserade bredbandsterminal som länken till den vanliga analoga TV:n. Bredbandsteknik över telenätet, sk DSL-teknik, börjar nu mogna. Allt högre överföringshastigheter i kombination med bättre komprimeringsteknik (MPEG-4) och tillgången till avancerade TV-boxar för IP-tjänster ger förutsättningar för multimediatjänster via telefonledningen. Flertalet teleoperatörer runt om i världen har lanserat eller kommer inom kort att lansera TV- och videotjänster i sina nät. - Att de traditionella teleoperatörerna nu börjar röra på sig är ett tecken på att bredbandsmarknaden börjar ta fart på allvar, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel. Det handlar inte längre om en omogen teknik som kräver långa perioder i labmiljö, det visas inte minst av volymleveranserna av Kreatels nuvarande bredbandsbox. - Vår nya terminal med stöd för MPEG-4 kommer lanseras kommersiellt under våren och vi tror att den kommer passa ADSL-operatörerna som handen i handsken, fortsätter han. Att kunna demonstrera produkten live på Cebit känns otroligt kul, inte minst med tanke på den viktiga Tysklandsmarknaden. Om Kreatel Kreatel Communications AB, grundat 1996, utvecklar och marknadsför flexibla tjänsteterminalsystem som gör det möjligt för operatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda attraktiva tjänster i tele- och bredbandsnäten. Exempel på sådana tjänster är möjligheten att beställa hem en videofilm över sin bredbandsuppkoppling, att sänka sina telefonikostnader genom att samtalen styrs till den billigaste teleoperatören (sk samtalsrouting), eller att skicka SMS i det fasta telenätet. Företaget har en teknisk och marknadsmässig tätposition inom utvecklingen av bredbandsterminaler och managementsystem som via IP- baserade bredbandsnät kan distribuera interaktiva tjänster till användarens TV. Kännetecknande för produktportföljen är högt mjukvaruinnehåll och systemlösningar. Kreatel finns i Linköping och har 63 anställda. För mer information om Kreatel, besök www.kreatel.com Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Lars Bengtsson VD, Kreatel Communications AB Tel: 013-367601 lars.bengtsson@kreatel.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT00290/wkr0002.pdf