Kreatel får ny order från Italien

Report this content

KREATEL FÅR NY ORDER FRÅN ITALIEN Telekombolaget Kreatel Communications i Linköping har fått viktig order från Italien på företagets tjänsteplattformar för hemmabruk, Dialix. Ordern värderas till 12 Mkr och kommer från ett italienskt konsultföretag, Euros Consulting, som fått i uppdrag att utveckla en lösning för billigare telefoni av ett italienskt bankkonsortium. Kreatels tjänsteplattformar kommer att distribueras via bankkontoren till kunderna i bankernas register. Företaget har tidigare endast haft mindre leveranser till några olika italienska beställare. Beställningen från Euros Consulting är den hittills största. - För oss är det här en stor order och jag betraktar affären som ett genombrott för Kreatel på den italienska marknaden, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel Communication AB i Linköping. Initiativet från de italienska bankerna är ett typexempel på vad som händer på de avreglerade telekommarknaderna runt om i världen. Förutom de traditionella teleoperatörerna dyker allt fler nya aktörer upp som erbjuder telefoni utöver sina ordinarie tjänster. - När marknaden avregleras och fler teleoperatörer konkurrerar växer intresset för Kreatels produkter. Våra plattformar minskar telefonkostnaderna genom att omdirigera samtalen till den billigaste operatören och de ger dessutom tillgång till olika teletjänster för både privatpersoner och företag, säger Lars Bengtsson. Kreatel har fått en bra försäljningsstart på det nya året. I förra veckan meddelade bolaget att man i hård konkurrens tagit hem en genombrottsorder på den spanska marknaden från Spaniens största alternativa teleoperatör, Retevision. Linköping den 28 januari 2000 Kreatel Communications AB Eventuella frågor från media besvaras av Lars Bengtsson på telefon 013- 367601 eller på mobiltelefon 0708-312701. Kreatel Communications AB är ett snabbt växande företag som utvecklar och marknadsför kreativa telekomlösningar. Målsättningen är att etablera företaget som den ledande leverantören av intelligenta tjänsteplattformar. Detta segment förväntas växa mycket snabbt i takt med att bredbandig kommunikation görs tillgänglig för företag och hushåll. På kort tid har Kreatel intagit en ledande ställning som leverantör av system för samtalsrouting. Flera nya produkter är under utveckling och stora marknadssatsningar görs både i Sverige och internationellt. Ytterligare information kan erhållas på hemsidan: www.kreatel.se E- mailadress: info@kreatel.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00330/bit0002.pdf