Kreatel och GTS inleder samarbete - Lanserar intelligent jack för telefoni

Report this content

Kreatel och GTS inleder samarbete - Lanserar intelligent jack för telefoni LINKÖPING, 22 februari 2000 - Telekomföretaget Kreatel Communications AB i Linköping inleder ett samarbete med den amerikanska teleoperatören GTS för att marknadsföra två nya tjänsteplattformar, Matrix och Dialix GSM, på den europeiska marknaden. Matrix är ett så kallat intelligent jack för analog telefoni. Med dess hjälp kan abonnenten komma åt olika tjänster som finns på telenätet. Hjärnan i systemet består av en unik programvara som Kreatel utvecklar och som kan anpassas efter abonnentens eller operatörens behov. Plattformen är utrustad med display och tangentbord och avsedd för nättjänster såsom nummerpresentation, telefonsvarare, och e-post. Dialix GSM är en ny patentsökt produkt som kopplas till mobilens systembuss. Men en Dialix GSM kan operatörer som endast har licens för fast telefoni erbjuda mobilsamtal till konkurrenskraftiga priser. - Samarbetet med GTS ger oss möjlighet att tillsammans med en internationellt etablerad teleoperatör snabbt nå ut på en mycket stor marknad med våra nya produkter, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel Communications AB. Dessutom får vi tillgång till värdefulla användarsynpunkter från GTS:s abonnenter för vår fortsatta produktutveckling. På GTS är man mycket positiv inför samarbetet. - Med Kreatels nya tjänsteplattformar kan vi erbjuda ett antal nya tjänster till våra abonnenter i hela Europa och ser därför det här samarbetet som ett viktigt led i vår affärsutveckling, säger Mats Sandvik, VD på GTS Sverige AB. Intelligens i accesspunkten Teknologin i Kreatels intelligenta jack (eller tjänsteplattformar) utgörs av små datorer som kopplas till abonnentens telejack (accesspunkten) och som sedan hanterar olika nätbaserade tjänster. Tjänsteplattformarna är kopplade till ett managementsystem som uppdaterar tjänsterna i de decentraliserade enheterna. Systemet består av unik programvara som Kreatel utvecklar för att husera och ge tillgång till alla de olika tjänster som finns på nätet och som abonnenten vill utnyttja. Eftersom möjligheterna att programmera är obegränsade kan programvaran anpassas för nya tjänster som successivt görs tillgängliga på nätet. Dessutom kan systemet anpassas oberoende av i vilken teknikmiljö plattformen placeras och är därför mycket flexibel. Visas på CeBIT-mässan De nya tjänsteplattformarna kommer för första gången att presenteras i Kreatels monter E36 i hall 15, på CeBIT-mässan i Hannover nu i veckan. För ytterligare information kontakta: Lars Bengtsson, VD, Kreatel, mellan 10.00 - 11.00 på mobiltel: +46 70 831 27 01 Påhl Melin, Marknadschef, Kreatel, tel: +46 13 36 76 10 alternativt +46 70-774 45 86. Mats Sandvik, VD, GTS, mobiltel: +46 70 972 36 84 Diana Malm, Marknadschef, GTS, mobiltel: +46 70 924 48 42 Kreatel Communications AB är ett snabbt växande företag som utvecklar och marknadsför kreativa telekomlösningar. Målsättningen är att etablera företaget som den ledande leverantören av intelligenta tjänsteplattformar. Detta segment förväntas växa mycket snabbt i takt med att bredbandig kommunikation görs tillgänglig för företag och hushåll. På kort tid har Kreatel intagit en ledande ställning som leverantör av system för samtalsrouting. Flera nya produkter är under utveckling och stora marknadssatsningar görs både i Sverige och internationellt. Besök gärna vår hemsida: www.kreatel.se eller skicka ett E-mail till oss: info@kreatel.se Global TeleSystems äger ett av Europas största och mest avancerade stamnät (backbone) för bredband och Internet. GTS förbinder idag fler städer i fler länder och transporterar mer tal-, bredbands- och Internet-trafik genom Europa an något annat telebolag. GTS har kontor i 70 Europeiska städer och ar värderat till ca 45 miljarder SEK på NYSE-borsen. I oktober tilldelades GTS det prestigefulla priset "World Communications Award" for "Best Wholesales Carrier". För mer information besök gärna var hemsida: www.gtsgroup.net eller www.gts.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000222BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000222BIT00560/bit0002.pdf