Karin Apelman Senior Rådgivare i Kreditförsäkringsföreningen

Report this content

Kreditförsäkringsföreningen rekryterar Karin Apelman som Senior Rådgivare och talesperson för föreningen.

Den tidigare Generaldirektören för EKN, Karin Apelman, tillträder som Senior Rådgivare i Kreditförsäkringsföreningen. Kreditförsäkringsföreningen samlar EKN, privata Kreditförsäkringsbolag, Försäkringsförmedlare, garantigivare och andra intressenter i syfte att sprida kunskap och information om kreditförsäkringens värde för svensk handel och svensk export.

-       Vi är mycket glada över att Karin Apelman ansluter till Kreditförsäkringsföreningen och att kunna ta del av den värdefulla kunskap och erfarenhet som hon bidrar med, inte minst när det gäller exportfrågor och svensk handel internationellt, säger Henrik Bromée, ordförande i Kreditförsäkringsföreningen.

Förutom att säkra ett företags intäkter, understödjer kreditförsäkringar företag vid expansion mot nya marknader och okända kunder, samt möjliggör längre kredittider. En kreditförsäkring bidrar även med säkerhet i ett företags förhandlingar med sin bank. Idag säkrar Kreditförsäkringsföreningens medlemmar, som består av såväl privata försäkringsgivare och -förmedlare samt EKN, svensk handel för cirka 500 miljarder kronor.

-       Jag ser fram emot att skapa ökad kännedom om kreditförsäkring och dess betydelse för svenskt näringsliv och handel, säger Karin Apelman, Senior Rådgivare till Kreditförsäkringsföreningen.

Karin Apelman har över 30 års erfarenhet av internationell handel och finansiering däribland från SAAB, SAS och LFV. Karin är styrelseledamot i Handelsbanken, Bliwa, Svenska Kraftnät samt Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT).

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Bromée, ordförande Kreditförsäkringsföreningen

+46 70 351 56 85
Henrik.Bromee@eulerhermes.com

Om Kreditförsäkringsföreningen
Kreditförsäkringsföreningen är ett gemensamt organ för försäkringsgivare, försäkringsförmedlare och andra intressenter inom kundkreditförsäkring i Sverige. Föreningens huvudsyfte är att genom informationsspridning, utbildning, PR, riktade aktiviteter och annan kunskapsspridning gentemot det svenska näringslivet och svenska myndigheter, sprida kännedom om kundkreditförsäkring och dess betydelse för svenskt näringsliv och handel. www.kreditforsakringsforeningen.se

Taggar: