Kress nya robotklippare – smart, säker och flexibel

Bästa valet för parker, fotbollsplaner och golfbanor

Kress nya generation robotklippare kräver ingen positioneringskabel. Positioneringen sker i stället genom en ny satellitteknik med en extrem precision.

– Våra nya robotklippare passar perfekt för golfbanor, parker, fotbollsplaner och andra stora grönytor med krav på såväl hög flexibilitet som driftsäkerhet, säger Per Christiansson, ansvarig för Kress i Skandinavien.

Installationen av robotgräsklipparen Kress RTKn görs på mycket kort tid jämfört med den gamla kabeltekniken. Den nya satellittekniken är robustare och effektivare. Den gamla kabeltekniken är däremot kostsam och tidsödande att installera, och framför allt är kabeln känslig för fukt och yttre åverkan. Tiden mellan installation till driftstart är, jämfört med maskiner med begränsningskabel, mycket kort.

– En annan stor fördel med det nya navigationssystemet är att du snabbt och enkelt kan ändra gränserna var klipparen ska klippa eller inte. Vare sig du tillfälligt behöver stänga av gräsklipparen på vissa delar eller göra mer permanenta förändringar. Oavsett förändring är den gamla tekniken tidskrävande, medan du nu har total flexibilitet, förklarar Per Christiansson.

RTKn-klipparna innebär en rad fördelar, dels för säljare och installatör, dels för kund. Som ­återförsäljare kan man exempelvis erbjuda en produkt som kräver minimala förberedelser innan den kan driftsättas. Tekniken är dessutom mer robust vilket innebär både mindre support till kund och underhåll. Jämfört med andra trådlösa navigeringssystem har Kress RTKn ett antal stora fördelar:

• PRECISION

Noggrannheten i positioneringen är exakt inom några centimeter, jämfört med det normala två till fem meter.

• DRIFTSÄKER

I händelse av att anslutningen bryts har Kress RTKn inbyggd intelligens. Gammal ”klipphistorik” lagras i maskinen, vilket gör det möjligt för den att navigera själv till anslutningen återigen är upprättad.

• EKONOMI

Kress RTKn kräver ingen antenn vid anläggningen, vilket sparar såväl material som installation.

För mer information, kontakta:

Per Christiansson
per.christiansson@positecgroup.com

Tyska Kress, som grundades 1966, är numera en del av Positec Group och finns representerat över
stora delar av världen. Med över 6 000 patent erbjuder Kress högkvalitativa batteridrivna elverktyg och trädgårdsmaskiner; exempelvis motorsågar, trimmer, lövblåsar. 2018 utökades Kress-sortimentet ­ytterligare när de första robotgräsklipparna lanserades.

Taggar: