Ny batteriteknik som revolutionerar branschen

Extremt kort laddningstid • Högre effekt • Tio gånger längre livslängd

Maskintillverkaren Positec, med proffs­varumärket Kress, lanserar nu handhållna maskiner som ersätter bensin­drivna maskiner. Kress nya modellprogram har en ny batteriteknik med extremt kort laddningstid, högre effekt och tio gånger längre livslängd.

– Vår teknik är unik och oss veterligen finns ingen annan i branschen som kan erbjuda handhållna maskiner med samma höga prestanda, säger Per Christiansson, ansvarig för Kress i Skandinavien.

Batterier med låg effekt och som dessutom kräver lång laddningstid har fått stora delar av proffsmarknaden att välja bort eldrivna gräsklippare och handhållna maskiner. Men nu är tekniken som kommer att ändra på det här.

Den nya tekniken är så revolutionerande att Positec Group under hösten genomför en världsturné för att möta sina återförsäljare.

– Batteriteknologin innebär en dramatisk förändring för den professionella användaren. Hittills har handhållna maskiner vanligtvis haft förbränningsmotorer. Det är självklart inte ­hållbart ur ­miljösynpunkt. Att jobba med en bullrig maskin som avger ­bensinångor är ­dessutom en dålig ­arbetsmiljö. Därför är vi enormt stolta att vi kan lansera en batteriteknik som motsvarar proffsanvändarnas högt ställda krav, säger Don Gao, Positecs grundare och vd.

Det nya batterisystemet heter Kress 8-minute Cybersystem™ och är designat för att möta de tuffa krav proffsanvändare inom grönyte­sektorn har.

Systemet har batteripaket på såväl 4Ah som 11Ah med möjlighet att ladda ­batterierna till 100 procent på bara åtta minuter eller 80 ­procent på fem minuter. Någon liknande ­prestanda finns inte på marknaden i dag.

Varje Cyberpack-batteri (60V) ­producerar upp till dubbelt så mycket effekt som ­genomsnittliga litiumjonbatterier. I klartext innebär det att Kress-maskinerna kan möta eller överträffa samma prestanda som de flesta kommersiella bensinmaskinerna på marknaden. Det som skiljer är att Kress ­samtidigt erbjuder maskiner med mindre ­buller och framför allt noll skadliga utsläpp.

Totalekonomin blir dessutom extra ­intressant eftersom Kress Cyberpack-batteriet kan laddas tusentals gånger (upp till 10 ­gånger mer än vanliga litiumjonbatterier). Det innebär avsevärt minskade kostnader för ­utbytesbatterier under utrustningens ­livslängd.

Kress nya maskinserie, med Kress 8-minute Cybersystem™, kommer ut på marknaden under 2023 och blir komplett med bland annat handhållna lövblåsare, grästrimmers, motorsågar och häcksaxar samt kraftfulla gräsklippare.

– Vi är självklart både stolta och glada att vi kan presentera den här tekniken som undanröjer alla hinder för proffsmarknaden att ersätta bullriga och miljöovänliga maskiner. Med tanke på de höga bensinpriserna ser vi också till att sänka driftkostnaderna rejält med våra maskiner, säger Per Christiansson.

För mer information, kontakta:

Per Christiansson
per.christiansson@positecgroup.com

Tyska Kress, som grundades 1966, är numera en del av Positec Group och finns representerat över
stora delar av världen. Med över 6 000 patent erbjuder Kress högkvalitativa batteridrivna elverktyg och trädgårdsmaskiner; exempelvis motorsågar, trimmer, lövblåsar. 2018 utökades Kress-sortimentet ­ytterligare när de första robotgräsklipparna lanserades.