Kriminalvården avvecklar fastigheter

Report this content

I dag har Kriminalvårdens generaldirektör, Nils Öberg, fattat beslut om att avveckla några fastigheter. De fastigheter som kommer att avvecklas är: Häktet Dragsgatan (Norrköping), annexet Båtshagen utanför anstalten Hinseberg (Lindesberg), anstalterna Åby (Uppsala), Kristianstad centrum (Kristianstad) samt Håga (Södertälje). Sammanlagt handlar det om 239 klientplatser. Senast 30 september 2013 ska arbetet vara slutfört.

Anledningen till avvecklingen är den sedan flera år tillbaka sjunkande klienttillströmningen samt det stora renoveringsbehov som finns av Kriminalvårdens lokalbestånd. Genom beslutet anpassas nu platserna efter det behov som finns och finansiella förutsättningar att åtgärda det eftersatta fastighetsunderhållet skapas. Totalt berörs cirka 150 anställda. De fast anställda kommer i största möjliga mån att beredas plats på andra arbetsplatser inom Kriminalvården.

– Vi kommer att göra en plan för varje enskild medarbetare med målsättningen att så långt som möjligt erbjuda alla som vill att vara kvar inom Kriminalvården, säger Nils Öberg, generaldirektör.

Med anledning av dagens beslut bjuder Kriminalvården in till regionala pressträffar klockan 12.00 på följande platser:

Region Mitt, Uppsala:

Frivården Uppsala, Svartbäcksgatan 49

Region Stockholm:

Regionkontoret, Liljeholmsvägen 30B, lokal Österåker

Region Syd, Kristianstad:

Anstalten Kristianstad centrum, Fästningsgatan 2B, entrén

Region Öst, Norrköping:

Kriminalvårdens kursgård, Norrköping, Gamla Torget 3, lokal Åsunden

Vid pressträffarna deltar regionchefen vid respektive region. Kriminalvårdens generaldirektör Nils Öberg kommer också att finnas tillgänglig för frågor.

Presskontakt och anmälan:

Linda Romanus, presschef Kriminalvården, 0767-667711