Ny chef för internrevisionen

Joacim Trybom är ny chef för Kriminalvårdens internrevision.

Joacim Trybom kommer närmast från en tjänst som chef för internrevisionen på det amerikanska företaget Univar, världens näst största kemikaliedistributör.

Joacim Trybom har bott i USA sedan 1996 och varit internrevisionschef på flera företag. Han har även arbetat med effektivisering av fängelser i USA och under två års tid arbetade han som konsult med framförallt risk- och internrevision i offentlig verksamhet.

– Vi är glada över att ha rekryterat någon med den stora erfarenhet och kompetens som Joacim Trybom besitter. Han har en syn på revision som något mer än en kontrollerande funktion, något som stämmer väldigt bra med de ambitioner vi har för revisionen inom Kriminalvården, säger generaldirektör Nils Öberg.

– Det som var särskilt tilltalande med den här tjänsten var generaldirektörens vision för internrevisionen. Att den ska vara en viktig del i Kriminalvårdens verksamhet, vara användbar för alla delar i myndigheten och utgå från risktänkande snarare än enbart kontroll. Kriminalvården är inne i ett moderniseringsarbete och jag har tidigare varit med och moderniserat risktänkande, struktur och internrevision på tre större företag, säger Joacim Trybom.

Joacim Trybom har sin placering på Kriminalvårdens huvudkontor. I och med det nya jobbet återvänder han till sin barndomsstad Norrköping.

Taggar: