Pressinbjudan

Ny mottagning för relationsvåld

Varje år utsätts tusentals kvinnor, barn och män för våld i nära relation. Vanligast är psykiskt och fysiskt våld av en man mot en kvinna som han har, eller har haft, ett förhållande med.

Nu satsar Kriminalvården och Beroendecentrum i Stockholm, på samordnad behandling. På fredag invigs Fridhemsmottagningen, en mottagning för kriminalvårdsklienter som dömts för våld i nära relation och sexualbrott. Här kommer klienterna att få medicinsk vård för sitt missbruk samtidigt som de tar del av Kriminalvårdens program för sin våldsproblematik.

– Frivården har sedan tidigare ett gott samarbete med landstinget. Genom dessa gemensamma lokaler kan vi samordna våra behandlingsinsatser ytterligare samtidigt som våra klienter bara behöver vända sig till ett ställe, säger Nils Öberg, Kriminalvårdens generaldirektör.

– Genom behandling av beroendesjukdomen ger vi många våldsbrottslingar bättre förutsättningar att bryta sitt våldsutövande. Fridhemsmottagningen är det senaste och mycket välkomna tillskottet i vårt samarbete med Kriminalvården för att bryta de onda cirklarna mellan kriminalitet och missbruk, säger Birgitta Rydberg, sjukvårdslandstingsråd (FP) och ordförande i folkhälso- och psykiatriberedningen, Stockholms läns landsting.

Vid invigningen finns möjlighet att tala med mottagningens personal, Kriminalvårdens generaldirektör Nils Öberg och sjukvårdslandstingsråd Birgitta Rydberg(FP).

Datum och tid: Fredag den 24 maj kl 9.00

Adress: Drottningholmsvägen 14, 5 tr Stockholm

För anmälan och ytterligare information:

Linda Romanus, presschef Kriminalvården,

e-post: linda.romanus@kriminalvarden.se, mobil: 0767-66 77 11