Återuppbyggnaden av Kosovo måste påskyndas

Report this content

Återuppbyggnaden av Kosovo måste påskyndas - Kaos och anarki hotar bakom hörnet om inte den materiella återuppbyggnaden och införandet av ett demokratiskt Kosovo påskyndas, sa Magareta Viklund, kristdemokratisk riksdagsledamot, då hon presenterade rapportern "Upprättandet av ett demokratiskt Kosovo" under torsdagen. Under den 17-25 augusti 1999 besökte Margareta Viklund Kosovo tillsammans med Qibrije Hoxha, ordförande för de Kosovoalbanska föreningarna i Sverige. De träffade olika politiska företrädare i landet, regeringsrepresentanter, frivilliga organisationer, svensk polis och hade även ett samtal med den kosovoalbanske ledare Ibrahim Rogova. - Det råder ingen tvekan om att situationen i Kosovo idag är mycket kritisk. Trots fredsöverenskommelsen är framtiden mycket oviss. Den materiella förstörelsen är förödande och de flyktingar som lyckats återvända finner ofta sina hem förstörda. Vintern närmar sig och därmed ännu en mänsklig katastrof om inte hjälpen kommer fram snart. - Det brådskar för det internationella samfundet att ta sitt ansvar för att återuppbygga landet och hålla de utfästelser man har lovat. - Vad som även brådskar är uppbyggandet av det demokratiska systemet. Fria val måste hållas snart och det civila samhället måste få växa fram för att undvika cementerandet av en så kallad ”Balkan-demokrati”. - För tillfället leds Kosovo av en FN-ledd adminsitration UNMIK där Dr Bernard Kouchner är generalsekreterarens specielle utsände. Tyvärr verker Kouchner inte åtnjuta respekt bland de politiska ledarna i Kosovo, då han i sitt råd som leder landet inte har tagit med företrädare från de stora politiska partierna. - Sverige måste verka inom ramen för FN och EU för att påskynda den materiella återuppbyggnaden av Kosovo, se till så att processen mot upprättandet av ett demokratiskt system påskyndas, att rättvis skipas genom att krigsförbrytare ställs inför rätta och att politiska fångar släpps. Dessutom är det viktigt att det skapas förutsättningar för ett multietniskt Kosovo, där flyktingar oavsett nationalitet ska kunna få återvända till sina förlorade hem. Margareta Viklund vill arbeta tvärpolitiskt med denna fråga, och tänker bjuda in svenska riksdagsledamöter från andra partier att medverka i en svensk delegation för att på plats i Kosovo studera situationen. Dessutom anser hon att den svenska riksdagen bör bjuda in representanter från Kosovos parlament för studiebesök, seminarier och samtal. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Margareta Viklund riksdagsledamot tel. 08-786 47 63 mobil. 070-738 37 50 hemsida: www.kristdemokrat.se