Åtgärda marginalskatterna

Åtgärda marginalskatterna - De kommande skattesänkningarna måste kombineras med åtgärder för att reformera lönebildningen och arbetsmarknaden, öka konkurrensen, och åtgärder för minskad skatteflykt. Hur de skadliga marginalskatteeffekterna inom socialförsäkringssystemet ska minimeras bör snarast tas upp till diskussion i fempartiöverläggningar, sa Alf Svensson och Mats Odell då de på tisdagen presenterade kristdemokraternas krav inför de fortsatta skatteöverläggningarna. De strukturella reformer på främst arbetsmarknaden som vi vill genomföra skulle möjliggöra en starkare och längre tillväxtperiod för svensk ekonomi och välfärd. Om strukturella reformer på arbetsmarknaden uteblir och regeringen endast går med på skattesänkningar utifrån uppkomna överskott, måste den totala sänkningen av inkomstskatten underordnas stabiliseringspolitiska hänsyn. Omfattningen och takten i skattesänkningarna måste avpassas så att inte Riksbanken snabbt tvingas kyla av en överhettning som kan följa när flaskhalsproblemen på arbetsmarknaden förvärras. Konunkturinstitutets augustiprognos tyder på att svenska löner stiger avsevärt snabbare än genomsnittet bland EU-länderna. Marginalskatterna bör under de kommande åren minskas för alla förvärvsaktiva genom en statlig skattereduktion (förvärvsavdrag) på cirka 4,5 procent mot beskattningsbara inkomster upp till 8,06 förhöjda prisbasbelopp. Med den ursprungliga pensionsuppgörelsen som riktmärke bör 6 procentenheter kompenseras. Mer makt till medborgarna Möjligheten att sänka inkomstskatterna för alla, och att minska de samlade marginaleffekter som i dag finns för stora grupper, är främst en möjlighet att flytta en del av beslutsmakten tillbaka till familjerna och medborgarna själva. Vi kristdemokrater vill öka förutsättningarna för ett personligt ansvarstagande, samtidigt som ett växande etiskt medvetande och gemensamma värderingar mer och mer bör få ersätta detaljregleringar och politisk styrning. Detta gäller generellt, men särskilt tydlig är skillnaden mot dagens socialdemokratiska tänkande på familjepolitikens område där socialdemokraterna genom en statligt beslutad maxtaxa på dagis ökar den politiska styrningen ovanpå den redan starkt styrande familjepolitiken. Barnomsorgstaxornas konstruktion ger stora marginaleffekter. Som exempel kan nämnas att en kommunal enhetstaxa skulle reducera marginaleffekten för barnomsorgskostnader med mellan 5-7 procentenheter. Fempartiöverläggningar om marginaleffekterna Vi kristdemokrater genomför ett analys- och reformarbete för att avlägsna de många skadliga marginaleffekterna i skatte- och socialförsäkringssystemen. För att skapa stabilitet och långsiktighet borde en samverkan ske mellan de fem partier som står bakom pensionsreformen, detta för att också ge bättre förutsättningar för en långsiktig hållbar välfärdsutveckling. För att snarast minska de orimliga skillnaderna i äldrevårdstaxorna bör genomförandet av Äldreberedningens kommande förslag även diskuteras i detta sammanhang. Sjukförsäkringen beräknas i år gå med ett underskott mellan 7 och 9 miljarder kronor, jämfört med ett överskott under 1998. Sjukförsäkringen borde ges en mer autonom utformning. Vi är beredda att diskutera villkoren för reformering, eventuellt med en egen buffertfond för att utjämna inbetalningar och utbetalningar över tillfälliga variationer mellan olika år. Reformera arbetsmarknaden och öka konkurrensen Kostnaderna för arbetslösheten bör synliggöras genom en högre egenfinansiering av en allmän och obligatorisk arbetslöshetsförsäkring. Egenfinansieringen bör uppgå till 33 procent och kompenseras fullt ut för den enskilde genom en generell höjning av grundavdraget. Kvarvarande konkurrenshämmande regleringar i den privata sektorn bör identifieras och avvecklas. Småföretagardelegationens lista borde inledningsvis snarast genomföras. Konsumentombudsmannen bör i samarbete med Konkurrensverket fungera som en konkurrenspolis, med uppgift att jaga och uppmärksamma sektorer eller branscher med bristande konkurrens, och sedan komma med förslag till hur konkurrensen kan förbättras. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 Mats Odell riksdagsledamot tel. 08-786 56 86 mobil. 070-530 42 47 hemsida: www.kristdemokrat.se