Höjd dieselskatt ger ingen grön skatteväxling

Report this content

Höjd dieselskatt ger ingen grön skatteväxling - Genom höjd dieselskatt, som slår ut svenska åkerier och transportföretag, nås vare sig någon miljövinst eller någon hållbar tillväxt. Tvärtom kommer sådana förslag att innebär försämrad miljö och en uppbromsning av tillväxten. Det säger Alf Svensson, kristdemokraternas partiordförande, i en kommentar till uppgifterna om att statsbudgeten på miljöpartiets förslag innehåller höjd dieselskatt. - Den största miljöfrågan är klimatproblematiken. Att få hejd på koldioxidutsläppen, som med största sannolighet är orsak till de extrema vädersituationer som nu uppstår lite var stans på vårt klot, måste sättas högst på den politiska dagordningen. Då handlar det såväl om energiproduktion som trafiksektor. Vi måste givetsvis snarast möjligt fasa ut fossileldade kraftverk och inte som nu, genom Barsebäcksstängningen, öka på utsläppen av koldioxid med 2 miljoner ton. Att få fram bilar som inte drivs med fossilbränslen måste vara lika angeläget och här måste kraven ställas på bilindustrin. - Men att som regeringen och de så kallade samarbetspartierna nu planera höja dieselskatten är inget som ägnat att lösa klimatfrågan. Genom att försätta svenska exportföretag i ett än sämre konkurrensläge kommer utländska åkare att ta över trafiken på svenska vägar utan att betala miljöavgifter. Att detta också innebär en uppbromsning av den svenska tillväxten när jobben förloras gör ju inte saken bättre. Talet om grön skatteväxling är en bluff. För mer information: Anders Broberg pressekreterare tel. 08-786 56 80 mobil. 070-595 81 51 hemsida: www.kristdemokrat.se